Поряд із іншими сторонами підготовки атлетів-волейболістів, у цей час все більшої значущості набуває психологічна підготовка гравців. Ігрова діяльність є особливим видом психічної діяльності, що значною мірою залежить від розвитку інтелектуальних процесів. Покращення тактичного мислення у юних гравців відбувається головним чином за рахунок вдосконалення спостережливості, кмітливості, ініціативності та передбачення. Властивості уваги – це найважливіший психологічний чинник, який зумовлює успішність ігрових дій атлетів. У тренувальному процесі юних волейболістів слід значну увагу приділяти вдосконаленню здатностей до розподілу та переключення уваги. Під час вибору ігрового амплуа юних волейболістів надзвичайно важливо враховувати їхні психофізіологічні особливості. Застосування тренувальних засобів, які дозволять покращити рівень розвитку бистроти рухових реакцій, властивостей уваги, мислення, антиципації, вольових якостей сприятиме максимальній реалізації функціонального та техніко-тактичного потенціалу юних волейболістів. Врахування типу темпераменту під час вибору ігрового амплуа юних волейболістів сприятиме максимальній реалізації їхніх індивідуальних можливостей.
Optimization of the training process of young athletes is a pressing problem at the current stage of the development of sports and volleyball in particular. It is obvious that it is necessary to define the development of mental processes of young volleyball players as one of the main factors of successful play. Aim. To identify pedagogical conditions for improving the mental processes of young volleyball players. Methods. Analysis and generalization of scientific and methodological literature and programme documents. Results. Along with other aspects of volleyball athletic training, the psychological training of players is becoming increasingly important. Play is a type of mental activity, largely dependent on the development of intellectual processes. As the skills of young volleyball players increase, so do the requirements for the ability to focus on logical, consistent and non-standard thinking. Improvements in tactical thinking among young players occur mainly through improved observation, intelligence, initiative and foresight. Attention traits are the most important psychological factor in the success of athletes' games. In the training process of young volleyball players, considerable attention should be paid to improving the distribution abilities and shifting the focus. The highly developed peripheral vision, combined with the excellent technical ability of the players, is the basis of the tactical skill of the athletes. The use of sophisticated coordination exercises for vestibular training and kinesthetic sensitivity of young volleyball players will significantly increase the effectiveness of the game in defense and attack. When choosing the role of young volleyball players, it is essential to take into account their psychophysiological characteristics. Conclusion. The use of training means that will allow to increase the level of development of the speed of motor reactions, the properties of attention, thinking, anticipatia, will contribute to maximal realization of functional and technical-tactical potential of young volleyball players. Taking into account the type of temperament in the selection of young volleyball players will help to maximize their individual abilities.