В статті розглянуто проблему фізичної підготовки студентів коледжу, яка вимагає постійного моніторингу фізичних якостей молоді з метою попередження виникнення професійних та хронічних захворювань. В студентські роки необхідність розвитку силових здібностей обумовлена важливістю формування правильної постави та її підтримки або виправлення, набуття здобувачами освіти професійних навичок і вмінь для подальшого використання їх у реальних виробничих умовах. Мета дослідження полягає в експериментальній перевірці впливу засобів легкої атлетики на розвиток силових і швидкісно-силових здібностей студентів коледжу. При розробці програми основного експерименту враховували рівномірне включення в роботу основних груп м’язів, використовуючи складні рухи з різних видів легкої атлетики. Результати педагогічного експерименту свідчать про те, що різні режими навантаження та різноманітні засоби легкої атлетики, позитивно вплинули на силову підготовленість студентів коледжу.
The article deals with the problem of physical training of college students, which requires constant monitoring of the physical qualities of young people in order to prevent the occurrence of occupational and chronic diseases. In his student years, the need to develop strength abilities is due to the importance of the formation of correct posture and its support or correction, the acquisition of professional skills and abilities by students for further use in real production conditions. The aim of the research is to experimentally test the influence of athletics means on the development of strength and speedstrength abilities of college students. The program took into account the main methodological aspects of educational and training sessions: setting tasks; determining the duration of periods and stages to increase the level of development of power and speed-power qualities; determination of the ratio of the load of various directions; selection of adequate and most effective methods and means for solving the assigned tasks. When developing the program of the main experiment, the uniform inclusion of the main muscle groups in the work was taken into account, using complex movements from different types of athletics. The results of the pedagogical experiment indicate that different modes of load and various means of athletics, positively influenced the strength readiness of college students.