У дисертації презентовано результати дослідження проблеми формування соціальної компетентності у молодших школярів засобами проєктної діяльності в педагогічній теорії та практиці. На основі порівняння та систематизації наукових джерел з проблеми дослідження констатовано, що термін «соціальна компетентність молодшого школяра» не має єдиного трактування і розглядається як інтегративна характеристика особистості школяра, що є системоутворювальною в його структурі й репрезентована ключовими елементами компетентності: знаннями, уміннями, навичками, ціннісним ставленням та здатністю до соціокультурної взаємодії в умовах інтеграції людини з соціумом; підтверджена здатність особистості, що виявляється у відкритості до суспільства, навичках соціальної поведінки, готовності до сприймання соціально спрямованих інформаційних повідомлень, відповідальності перед іншими за свої вчинки та вміння вибудовувати свою поведінку в середовищі поєднаної реальності (реальному і віртуальному) у відповідності до соціальних норм і суспільних цінностей.
The thesis provides the results of the study on the formation of social competence among the elementary school students through project activities in educational theory and practice.
Analysis of the psychological and pedagogical literature suggests that the social competence formation among the elementary school students is one of the most pressing tasks of the primary level of education today.
The issue to state the essence of the “social competence” concept is studied in the research papers of the national and world educators. The Academe concludes that social competence is an essential component of personality. The success of the formation of an individual as an independent member of society depends on it. The research is aimed to examine the development of school-age students, highlighting the features of students’ interaction with society and their skills to work in partnership. The main task of the primary level of education offered as the Basic Component of General Education is to develop practical and vital skills, to teach a child to navigate under new real-life conditions, to find his or her place among others, to feel the limits of acceptable behaviour, and to initiate virtue, rather than to give a child a system of branch knowledge.