У статті порушено проблему викладання дисципліни «Фізична культура» у нефізкультурних закладах вищої освіти. Метою даної роботи є аналіз науково-методичної літератури, аналіз результатів анкетування та опитування щодо порушеної теми. Зроблено такі висновки. Сьогодення потребує концептуально нового методологічного підходу до вирішення комплексних проблем становлення й розвитку національної системи фізичного виховання та проведення занять в онлайн-форматі. Вважаємо, що потрібні розробки та впровадження дистанційних програм з елементами самостійної роботи, які сприяють підвищенню, як інтересу до занять фізичними вправами, оздоровлення, формування знань здорового стилю життя сучасної молоді, так і рівня освітньої самомотивації та навичок самостійної роботи.
The article raises the issue of teaching the discipline "Physical Culture" in non-physical education institutions of higher education. The purpose of the study is to analyze the scientific and methodological literature on the use of distance learning of higher education students in the discipline "Physical Culture", analysis of the results of questionnaires and surveys on the topic discussed. Found out: distance education is a form of learning equivalent to full-time, part-time and part-time education, which is implemented mainly by distance learning technologies; distance learning involves the organization of the educational process, when the student learns independently according to the program developed by the teacher and away from him in space or time, but can have a dialogue with him through telecommunications; the main purpose of the use of distance learning technologies in free economic education is to provide students with access to electronic educational resources through the use of modern information technologies and telecommunications networks. Сoncluded that today requires a conceptually new methodological approach to solving complex problems of formation and development of the national system of physical education and online classes. It should be noted that despite the classes and the organization of independent work of students, not fully solved a set of sports and health tasks. We believe that we need to develop and implement distance learning programs with elements of independent work, which increase interest in exercise, recovery, knowledge of a healthy lifestyle of modern youth, and the level of educational self-motivation and skills of independent work.