Характеризуючи рухову діяльність одноборців, зокрема здобувачів вищої освіти, які спеціалізуються на боротьбі самбо (спортивний розділ), необхідними компонентами успішної змагальної діяльності є: активне самовдосконалення, постійне розширення світогляду, практичних навичок та опанування нових прикладних компетентностей. Ураховуючи вищезазначене, прослідковується важливість відповідних форм організації системи багаторічної підготовки (професійної підготовки) самбістів різної спортивної кваліфікації, які б забезпечували неперервний процес саморозвитку. Однією з найважливіших форм, безсумнівно, є науково-дослідницька діяльність, яка спрямовує індивіда на пошук оптимальних інноваційних засобів підвищення ефективності його спортивних показників (професійної діяльності), що підкреслює актуальність обраного напряму дослідження. Головною метою роботи є апробація педагогічних умов розвитку та вдосконалення швидкісно-силових якостей здобувачів вищої освіти, які спеціалізуються в боротьбі самбо у річному циклі їх багаторічної підготовки. Із метою визначення ефективності змодельованих нами педагогічних умов організовано педагогічний експеримент, у якому взяли участь здобувачі вищої освіти, члени збірної команди Харківського національного університету внутрішніх справ із боротьби самбо (ХНУВС, n=18 чол.). Учасників педагогічного експерименту за методом випадкової вибірки було розподілено на такі дві групи, як контрольна (Кг, n=9 чол.) та експериментальна (Ег, n=9 чол.), що були репрезентативними за антропометричними показниками та обсягом. До початку педагогічного експерименту досліджувані спортсмени Кг та Ег за рівнем розвитку швидкісно-силових якостей та технічної підготовленості з боротьби самбо (спортивний розділ) значно не відрізнялися (Р≥0,05). Для розвитку та вдосконалення швидкісно-силових якостей, які забезпечують формування готовності самбістів до змагальної діяльності, представники Кг під час навчально-тренувальних занять у річному циклі підготовки використовували чинну програму. Одноборці Ег у системі річного циклу підготовки додатково використовували змодельовані нами педагогічні умови з технічними засобами навчання та відповідним тренажерним обладнанням. Під час порівняння показників до та після використання змодельованих членами науково-дослідної групи педагогічних умов установлено, що результати, отримані наприкінці педагогічного експерименту в досліджуваних групах, зросли щодо вихідних та проміжних показників, ці відмінності є достовірними (Ег, Р≤0,05).
Characterizing the motor activity of wrestlers, in particular higher education students who specialize in Sambo (sports), the necessary components of successful competitive activities are: active self-improvement, constant expansion of worldview, practical skills and mastery of new applied competencies. Given the above, the importance of appropriate forms of organization of the system of long-term training (vocational training) of Sambo wrestlers of different sports qualifications, which would ensure a continuous process of self-development. One of the most important forms, of course, is research, which directs the individual to find optimal, innovative ways to improve the effectiveness of his sports performance (professional activity), which emphasizes the relevance of the chosen area of research. The main purpose of the work is to test the pedagogical conditions of development and improvement of speed and strength qualities of higher education students who specialize in Sambo wrestling in the annual cycle of their long-term training. In order to determine the effectiveness of our simulated pedagogical conditions, a pedagogical experiment was organized, which was attended by applicants for higher education, members of the national team of Kharkiv National University of Internal Affairs in Sambo (KNUIA, n=18 people). Participants of the pedagogical experiment by random sampling were divided into two groups: control (Kg, n=9 people) and experimental (Eg, n=9 people), which were representative in terms of anthropometric indicators and volume. Prior to the beginning of the pedagogical experiment, the studied athletes Kg and Eg did not differ significantly in the level of development of speed and strength qualities and technical training in Sambo (sports section) (P≥0.05). In order to develop and improve the speed and strength qualities that ensure the formation of readiness of Sambo wrestlers for competitive activities, representatives of Kg during training sessions in the annual cycle of training used the current program. In turn, Eg wrestlers in the system of the annual cycle of training additionally used the pedagogical conditions simulated by us with technical means of training and the corresponding training equipment. When comparing the indicators before and after the use of the pedagogical conditions simulated by the NDG members, it was found that the results obtained at the end of the pedagogical experiment in the studied groups increased relative to baseline and intermediate indicators, and these differences are mostly significant (Eg, P≤0,05).