Статтю присвячено розгляду проблеми виникнення адиктивної поведінки у підлітків. Родина як основний інститут соціалізації дитини відіграє вкрай важливу роль у становленні особистості. Вплив на дитину має як мікросередовище, тобто сім’я, так і макросередовище – суспільство. Функціональний стан сім’ї впливає на її здатність до нормальної життєдіяльності в суспільстві та змінюється під впливом соціально-економічних умов. Проблема дисфункційності родини є міждисциплінарною і перебуває в центрі уваги різних фахівців, таких як наркологи, психологи, психіатри, соціальні педагоги, медичні працівники. Установлено, що порушення функціональності сім’ї призводить до дисфункційності родини, а згодом до формування адиктивної поведінки у підлітків. Адиктивна поведінка є складником девіантної поведінки. Девіантна поведінка трактується як відхилення від прийнятих у суспільстві соціально-моральних норм і цінностей, порушення процесу засвоєння та відтворення цих норм і цінностей, а також саморозвитку й самореалізації особистості в тому соціальному середовищі, до якого вона належить. Під адиктивною поведінкою розуміють поведінку, за якої особа зловживає психоактивними речовинами, що змінюють її психічний стан. З’ясування порушень у функціонуванні родини, що детермінують формування адиктивної поведінки в сім’ях, дозволить фахівцям планувати та реалізувати корекційні технології роботи в таких сім’ях із метою усунення причин різних девіацій і адикцій підлітків. Установлено зв’язок між впливом порушення однієї функції сім’ї на викривлення інших. Виявлено потребу у створенні соціально-педагогічного середовища для втілення корекційних технологій роботи в таких сім’ях. Повноцінна реалізація всіх функцій у їх сукупності буде створювати умови для нормальної соціалізації підлітків у родині. Установлено необхідність створення сприятливих умов виховання дітей. Для дисфункційних родин необхідно розробляти корекційні програми та надавати простір для їх реалізації.
The article is devoted to the problem of teenagers addictive behavior. The family as the main institution of socialization of the child plays an extremely important role in the formation of personality. The effect on the child is both the microenvironment – the family and the macroenvironment – society. The functional state of the family affects its ability to normal livelihoods in society and changes under the influence of social economic conditions. The problem of family disfunction is interdisciplinary and lies in the focus of various professionals such as narcologists, psychologists, psychiatrists, social educators, medical workers. The violation of family function leads to family disfunction, subsequently, to the formation of teenagers addictive behavior is found out. Addictive behavior is a component of deviant behavior. Deviant behavior is interpreted as a deviation from the accepted in this society socio-moral norms and values, violation of the process of assimilation and reproduction of these norms and values, as well as self-development and self-realization personality in the social environment to which it belongs. Addictive behavior is the behavior in which a person abuses psychoactive substances that change her mental state. The family disorders that determine formation of families addictive behavior, will allow professionals to plan and implement correctional technologies in such families in order to eliminate causes of various teenagers deviations and addictions. The link between the effect of one family function violation on distortion of others is established. The need in a socio-pedagogical environment for the implementation of correctional technologies in such families is found out. Full implementation of all functions in their entirety will create conditions for normal socialization of adolescents in the family. Necessity to create favorable conditions for raising children has been established. For dysfunctional families it is necessary to develop correctional programs and provide space for their implementation.