У статті окреслено причини, що зумовлюють потребу в дослідженні дидактичних засобів навчання української мови, визначено мету, враховано дані сучасних досліджень учених про застосування традиційних і новітніх засобів навчання мови та досвід роботи в загальноосвітній школі, обґрунтовано значущість правильного комплексного відбору засобів залежно від навчально-виховних завдань і навчального матеріалу, з’ясовано поняття засобів навчання української мови, названо основні засоби навчання, компоненти, функції, завдання, виділено сутнісні характеристики традиційних і новітніх технічних засобів навчання, виявлено вимоги до технічних засобів навчання в реалізації завдань сучасного уроку української мови, визначено ефективні технічні засоби навчання мови (візуальні – sms-повідомлення, кодоскоп, діапозитиви, діапроєктори, відеопроєктори, електронні посібники, підручники, енциклопедії; аудитивні – магнітофонні записи мовленнєвих висловлювань (монологів, діалогів, трилогів, полілогів, діалогічних єдностей, реплік), платівки, радіо, телефон; аудіовізуальні – комп’ютер, Інтернет, мультимедійні проєктори, звукові кінофільми, діафільми, відеофільми, відеофрагменти, відеопрезентація, мультфільми), виокремлено окрему групу допоміжних технічних засобів, що об’єднують засоби малої автоматизації та апарати для допоміжних цілей (радіомікрофон, електронні дошки, світлові й електронні таблиці, відеокамери, фонограма, диктофон, електронна пошта, пристрої дистанційного керування комплексами ТЗН), висвітлено ефективні технічні засоби навчання мови, що сприяють успішному вивченню і засвоєнню матеріалу, активізації пізнавальної діяльності, розвитку соціально значущих рис, загальнолюдських моральних якостей і компетентностей школярів, проаналізовано роль дидактичного матеріалу для технічних засобів (спроєктовані ситуативні завдання, моделі діалогів; тексти-зразки з навідними запитаннями; початкові стимулювальні репліки, репліки-реакції), а також наочності для технічних засобів (фото, тематичні слайди, картини, малюнки, таблиці, схеми, моделі об’єктів, ілюстрації), сформульовано висновки та перспективи подальших наукових розвідок.
The article outlines topical reasons for the Ukrainian language didactic teaching aids research. The main objectives are thoroughly defined; the data of contemporary studies of traditional and modern teaching aids use are taken into consideration. The research also discusses the experience of secondary school teaching process. The work reveals the importance of proper comprehensive selection of tools depending on educational tasks and study material, and clarifies the concept of Ukrainian language teaching aids. Besides that, the basic teaching aids, components, functions and assignments are named, the essential characteristics of traditional and newest technical teaching means are singled out, the requirements to technical teaching aids in realization of tasks of a modern Ukrainian language lesson are outlined (visual – sms-messages, overhead projector, slides, slide projectors, video projectors, electronic manuals, textbooks, encyclopedias; audial – tape recordings of speech utterances (monologues, dialogues, trilogues, polylogues, dialogic units, remarks), records, radio, telephone; audiovisual – computer, the Internet, multimedia projectors, sound films, filmstrips, video films, video clips, video presentation, cartoons); a peculiar group of auxiliary technical means which combine small automatic devices (radio microphone, electronic boards, light and electronic tables, video cameras, phonograms, dictaphone, e-mail, remote control devices of TME complexes) is indicated; The article highlights effective technical means of language learning, those which contribute to the successful study and mastery of material, as well as to facilitation of cognitive activity, development of socially significant traits, universal moral qualities and competencies of students. The role of didactic material for technical educational means (designed situational tasks, dialogue models; sample texts with leading questions, initial stimulus remarks, remarks-reactions) is analyzed; visual aids for technical means (photos, thematic slides, pictures, drawings, tables, diagrams, models of objects, illustrations) are discussed. The article highlights effective technical means of language learning, those which contribute to the successful study and mastery of material, as well as to facilitation of cognitive activity, development of socially significant traits, universal moral qualities and competencies of students. The role of didactic material for technical educational means (designed situational tasks, dialogue models; sample texts with leading questions, initial stimulus remarks, remarks-reactions) is analyzed; visual aids for technical means (photos, thematic slides, pictures, drawings, tables, diagrams, models of objects, illustrations) are discussed. The results of the research are summed up in conclusions and prospects for further scientific studies.