У статті розкрито зміст і сутність понять “журналістський професіоналізм” і “професійна відповідальність журналіста”. Окреслено специфіку та параметри формування професійної відповідальності майбутнього журналіста. Визначено внутрішні й зовнішні чинники впливу на відповідальність особистості. Висвітлено наукову дискусію навколо проблеми формування професійної відповідальності майбутніх фахівців у процесі навчання в закладах вищої освіти. Акцентується на ролі соціальної відповідальності мас-медіа за якість контенту та формування громадської думки суспільства. Зазначено, що розвиток громадянського суспільства значною мірою залежать від професіоналізму та професійної відповідальності особистості кожного фахівця, в тому числі журналіста. Підкреслюється, що від діяльності засобів масової комунікації залежать настрої, думки, позиція і свідомість мас щодо суспільно значущих питань. Наголошується на тому, що умови інформаційного суспільства детермінують посилення професійної відповідальності представників мас-медіа як соціального інституту. Наведено динаміку розвитку уявлень майбутніх журналістів про складники журналістського професіоналізму. Наведено результати кількох етапів анкетування, що засвідчили кількісні зміни, які підтвердили якісні перетворення щодо уявлень студентів спеціальності 061 “Журналістика” про професійну відповідальність журналіста. Звертається увага на те, що під впливом медійних технологій створюється новий тип журналістського професіоналізму, журналістові сьогодні треба бути не лише чесною, відповідальною, компетентною, культурною, високоморальною, комунікабельною, але і творчою особистістю, здатною конкурувати в умовах ринкових відносин. Перспективи інтеграції України в європейський комунікаційний простір зумовлюють нові вимоги до професійної підготовки майбутніх журналістів, а сучасний рівень суспільно-економічного розвитку України вимагає від фахівців ЗМІ конкурентоспроможності та високого рівня професіоналізму і професійної відповідальності.
The article reveals the content and essence of the concepts "journalistic professionalism" and "professional responsibility of a journalist". The specifics and parameters of formation of professional responsibility of the future journalist are outlined. Internal and external factors influencing the responsibility of the individual are identified. The scientific discussion on the problem of formation of professional responsibility of future specialists in the process of studying in higher education institutions is highlighted. Emphasis is placed on the role of social responsibility of the media for the quality of content and the formation of public opinion in society. It is noted that the development of civil society largely depends on the professionalism and professional responsibility of the personality of each specialist, including the journalist. It is emphasized that the mood, thoughts, position and consciousness of the masses on socially important issues depend on the activity of the mass media. It is emphasized that in the information society the role of professional responsibility of mass media representatives as a social institution is determined. The dynamics of development of ideas of future journalists about the components of journalistic professionalism is given. The results of several stages of the survey were presented, which showed quantitative changes, which confirmed the qualitative changes in the perceptions of students majoring in 061 "Journalism" about the professional responsibility of the journalist. Attention is drawn to the fact that under the influence of media technologies a new type of journalistic professionalism is being created. Today a journalist must be not only honest, responsible, competent, cultural, highly moral, sociable, but also a creative person able to compete in market relations. Prospects for Ukraine’s integration into the European communication space determine new requirements for the professional training of future journalists, and the current level of socio-economic development of Ukraine requires from media professionals competitiveness and a high level of professionalism and professional responsibility.