Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування комунікативної компетентності зв’язку в майбутніх менеджерів у закладах вищої освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Тимошенко, Валентина Іванівна
dc.date.accessioned 2021-10-19T12:11:33Z
dc.date.available 2021-10-19T12:11:33Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Тимошенко, Валентина Іванівна. Формування комунікативної компетентності зв’язку в майбутніх менеджерів у закладах вищої освіти ; автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Тимошенко Валентина Іванівна ; [наук. керівник Титова Наталія Михайлівна] ; Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2021. – 23 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35242
dc.description.abstract Здійснено дослідження теоретичного та методичного обґрунтування освітнього процесу формування комунікативних компетентностей зв’язку в професійній підготовці менеджерів. Обґрунтовано, розроблено та експериментально верифіковано модель формування комунікативних компетентностей зв’язку в майбутніх менеджерів у ЗВО за організаційно-педагогічних умов – сприятливого ІКТ-середовища студентоцентрованого навчання портативних освітніх програм, наукових та соціальних сервісів, гармонізації сфери освіти, науки й інноватики та системи управління якістю в ЗВО засобами технічного регулювання. Уточнено понятійно-категоріальний апарат, що належить до наукового тезаурусу та вокабуляру інформаційної безпеки у сфері освіти, науки й інноватики, зміст понять: «професійна компетентність», «соціальна компетентність», «комунікативна компетентність», «комунікативна компетентність зв’язку», «інформаційно- комунікаційна безпека соціокультурних форм організації адмінуправління професійної підготовки менеджерів». Обґрунтовано зміст та структуру комунікативних компетентностей зв’язку в майбутніх менеджерів, яка систематизує комплекс якостей, здібностей, здатностей, готовності, сформованості, спроможностей та відповідальності за професійну діяльність та розвиток зайнятості впродовж життя, критерії (комунікаційно-мотиваційний, партисипативно- конативний та інформаційно-ноосферний) та рівні (середній, достатній, високий) сформованості комунікативної компетентності зв’язку в майбутніх менеджерів у ЗВО. Удосконалено освітньо-змістові модулі дисциплін для майбутніх менеджерів – менеджменту та освітньої політики, методології наукового дослідження та навчання професійно-орієнтованих, фахових та спеціальних дисциплін; форми, методи та засоби за організацією навчально-науково-пізнавальної діяльності та місцем дислокації зі дидактичною метою. Подальшого розвитку набули методичні рекомендації щодо професійної підготовки менеджерів з комунікативними компетентностями зв’язку в ЗВО. ua
dc.description.abstract The research objective has been clarified, it being the theoretical and methodological substantiation for the educational process of forming future managers’ communicative competence of contact in institutions of higher education. The academic novelty of this dissertation is as follows: a model of forming future managers’ communicative competence of contact in institutions of higher education within the synergy of subsystems (functional-targeted, content-methodological, organizationaltechnological and relevant) has been justified, developed and verified by experiment for the first time; organizational and pedagogical conditions in forming communicative competence of contact have been discovered – a favourable informational, communicative and technological student-oriented environment of learning that involves portable educational programmes, scientific and social services; harmonization of education, science and innovation studies; a quality management system for institutions of higher education that includes technical means of regulation based on the current education policies; a concretized tree of objectives to ensure informational and communicative sovereignty in connections between sociocultural forms of administration applied to professional training of managers in institutions of higher education. The conceptual and categorial framework that belongs to the scientific thesaurus and vocabulary related to information security in the field of education, science and innovation theory for exploration of future managers’ communicative competence of contact in institutions of higher education has been clarified and improved; similarly, the meaning of such notions as “competence,” “professional competence,” “social competence,” “communicative competence,” “communicative competence of contact,” “information and communication security for sociocultural forms of organizing administrative management in professional training of managers”; criteria – communicative-motivational, participative-conative, informational-noospheric, and levels – medium, sufficient, high – to characterize formedness of future managers’ communicative competence of contact in institutions of higher education; educational/content-based modules of academic subjects for future managers – in management and education policies, methodology of research and teaching of vocational, core and special subjects; forms, methods and means to organize educational, scientific and cognitive activities with deployment according to the didactic goals. Methodical recommendations for professional training of managers with communicative competence of contact in institutions of higher education have been further developed. The practical importance of the research results lies in development and implementation of the following: informational-technological and educational-methodical support for the educational/content-based module of academic subjects has been developed – technical regulation of information management in institutions of higher education, information and communication technologies in the field of education, science and innovation theory; a methodology of teaching special and vocational subjects for information and communication aspects of organizing the process of professional training has been implemented; a methodology for organizing the process of education – management skills in the fields 07. Management and administration (073 Management by curriculum “Management for Infocommunications”), 12. Information technologies (123. Computer engineering and 172. Telecommunications and radio technology) has been concretized; information and telecommunication platforms for network-based organization of subject-subject and subject-object interaction between education providers and applicants, stakeholders and public have been systematized. The introduction provides justification for the relevance and feasibility of the dissertation paper, highlights its relation to curricula, plans and topics, defines its aim, objectives, object and subject, formulates methods of research, reveals the academic novelty, theoretical and practical importance of the paper, describes the applicant’s personal contribution to the previous co-authored works, provides information on the approbation of the research, implementation of its results and other publications, and presents the structure and size of the dissertation. The first chapter “Methodological substantiation for shaping communicative competence of contact in future managers as a pedagogical problem” substantiates the normative legal and technical regulation of information security and guarantees to access information data, as well as the conceptual and categorial framework for exploration of communicative competences in the conditions of Bologna Process. It also analyses practical experience of communicative interaction taking place in the circumstances of transboundary modernization and global risks in transformation of professional training systems. The second chapter “Informational and methodological support for organizing the educational process of forming communicative competence of future managers in institutions of higher education” develops scientific and methodological support for professional training of future managers, substantiates the informational-analytical basis for organizing socio-cultural forms of professional training of future managers and administrative-communicative regulation of academic potential in institutions of higher education. The third chapter “Development and verification of the designed model of forming future managers’ communicative competence in institutions of higher education” provides theoretical justification and designs a model of forming future managers’ communicative competence of contact in institutions of higher education; it also proves effectiveness of the methodology suggested for informational-analytical organization of socio-cultural forms of professional training for future managers, with expert assessment of the designed model. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject комунікативна компетентність зв’язку ua
dc.subject професійна підготовка майбутніх менеджерів ua
dc.subject організація освітнього процесу ua
dc.subject теорія та методика професійної освіти ua
dc.subject заклади вищої освіти ua
dc.subject communicative competence of contact ua
dc.subject professional training of future managers ua
dc.subject organization of educational process ua
dc.subject theory and methodology of vocational education ua
dc.title Формування комунікативної компетентності зв’язку в майбутніх менеджерів у закладах вищої освіти ua
dc.title.alternative Forming future managers’ communicative competence of contact in institutions of higher education ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу