Диссертация посвящена политологическому исследованию феномена
политической репутации, социокультурным факторам ее формирования в
контексте развития политической системы и политической культуры в
Украине. Осмысленно многоуровневый характер политической репутации,
которая направлена на повышение важности и накопления социального
капитала политических актѐров, а также объективно способствует
консолидации общества, обеспечению легитимности и эффективности
функционирования политических институтов в условиях современного
демократического развития государства.
Обосновано авторское видение политической репутации как осознанной
коллективной оценки заинтересованными группами поведения, качеств и
результатов деятельности субъекта политики; уровня ожиданий и доверия к
нему как во внутренней, так и внешней институциональной среде, имеющей
системный, кумулятивный характер и требующей интеграции в общую
культуру и поведение носителя. Комплексно проанализированы ценностные
параметры функционирования политической репутации через систему
определенных парных категорий, акцентирована специфическая
диалектическая взаимосвязь в структуре политической репутации внутренних
характеристик носителя репутации и внешних показателей его деятельности.
Очерчены структурные элементы репутационной модели коммуникации и
предложена трактовка основных инструментальных составляющих
современного репутационного менеджмента, основанная на создании
коммуникативной медиа-репутации, формировании политической
ответственности, развитии общественной консолидации и демократических
форм взаимодействия в сфере политической деятельности, антикризисных
стратегиях.
Дисертація є політологічним дослідженням феномену політичної
репутації, соціокультурних чинників її формування в контексті розвитку
політичної системи та політичної культури в Україні. Осмислено
багатовимірний характер політичної репутації, яка спрямована на підвищення
ваги та накопичення соціального капіталу політичних акторів, а також
об’єктивно сприяє консолідації суспільства, забезпеченню легітимності та
ефективності функціонування політичних інститутів в умовах сучасного
демократичного розвитку держави.
Обґрунтовано авторське бачення політичної репутації як усвідомленої
колективної оцінки зацікавленими групами поведінки, якостей і результатів
діяльності суб’єкта політики; рівня очікувань і довіри до нього як у
внутрішньому, так і зовнішньому інституційному середовищі, що має
системний, кумулятивний характер і потребує інтеграції в загальну культуру й
поведінку носія. Комплексно проаналізовано ціннісні параметри
функціонування політичної репутації через систему визначених парних
категорій; увиразнено специфічний діалектичний взаємозв’язок у структурі
політичної репутації внутрішніх характеристик носія репутації та зовнішніх
показників його діяльності. Визначено структурні елементи репутаційної
моделі комунікації та запропоновано трактування основних інструментальних
складових сучасного репутаційного менеджменту, які ґрунтуються на створенні
комунікативної медіа-репутації, формуванні політичної відповідальності,
розвитку суспільної консолідації та демократичних форм взаємодії в сфері
політичної діяльності, а також антикризових стратегіях.
The dissertation is a political science study of political reputation phenomenon,
sociocultural factors of its building in the context of the political system and the political culture development. The research is aimed at proving the supposition
regarding the multidimensional nature of political reputation, which, on the one hand,
serves to raise the profile and increase the social capital of political actors, and on the
other hand, it objectively contributes to the consolidation of society, ensuring the
legitimacy and efficiency of the functioning of political institutions in the context of
modern democratic development of the state.
The author's vision of political reputation as a conscious collective assessment
of the behaviour, qualities and results of the activity of political actor by the
stakeholder groups has been substantiated; the level of anticipation and credibility in
it both in the internal and external institutional environment, which has a systemic,
cumulative nature, and requires integration into the general culture and behaviour of
the carrier.
A system of criteria for comparing the essence, formation and functioning of
social and political phenomena of image, brand and reputation has been suggested.
It is argued that an important factor in building the reputation of a public
authority is internal (corporate) culture, discipline, ethics and culture of cooperation
within the organization and with the public, constant improvement of cultural and
educational level, counteracting professional deformation, pride in their profession
and desire to fulfil their professional duties as best they can.
On the basis of current empirical data on the development of Ukrainian society,
the conclusion about the central role of credibility in the political reputation building
is confirmed.
The essence of reputation management as a system of measures to manage the
reputation of a particular actor which provides strategies for building, maintaining
and protecting reputation, has been analysed. Based on the research, the following
main instrumental components of reputation management have been identified: media
reputation; political responsibility; social partnership; crisis communication. The
inclusion of building a media reputation in the main directions of development of
reputation management is justified by the rapid development of the relationship
between the political and media spheres. It is emphasized that media-political
interaction should allow performing basic functions both in the political and in the
media sphere with the maximum degree of preserving democratic relations in society.
Political responsibility has been considered as a central factor that builds the
reputation of state institutions, parties and individual politicians.
The theoretical and practical significance of the research is determined by the
fact that it comprehensively analyses the main socio-cultural factors and directions of
political reputation, defines the parameters of its formation in terms of democratic
principles of society in Ukraine, as well as value-based determinants of reputation
management. These findings can be used to further research of the problems of
creating and developing political reputation, as well as in practical politics.