Проаналізовано феномен репутації політичної партії та особливості її
формування в контексті політичної культури українського суспільства.
Дисертація є новим комплексним теоретико-прикладним дослідженням
проблематики політичної репутації, що найбільш гостро проявляється в період
електорального вибору певної політичної сили, чи в час пошуку шляхів для
національного примирення політичних сил.
Феномен репутації визначається як певна політична цінність, від
наявності та якості якої залежить успіх політичної партії, оскільки вона сприяє
формуванню ставлення до політичної організації та її лідера. У структурі
репутації політичної партії виявлено системотворчі ціннісні соціальні
установки й очікування соціальних груп. Обґрунтовано використання політикокультурного підходу до вивчення репутації політичної партії в українському
суспільстві. Висунуто ідею діалектичного взаємозв’язку між формуванням
репутації політичної партії та станом політичної свідомості, ціннісними
орієнтаціями громадян, де репутація є елементом культури, символом,
виробленим політичною свідомістю суспільства.
Проанализированы феномен репутации политической партии и
особенности ее формирования в контексте политической культуры украинского
общества. Диссертация представляется как новое комплексное теоретико-прикладное исследование проблематики политической репутации, что наиболее
остро проявляется в период электорального выбора определенной
политической силы, или во время поисков путей для национального
примирения политических сил.
Репутация определяется как политическая ценность, от наличия и
качества которой зависит успех политической партии, поскольку она
способствует формированию отношения к политической организации и ее
лидеру. В структуре репутации политической партии существуют ценностные
социальные установки и отображены ожидания социальных групп. Обосновано
использование политико-культурного подхода к изучению репутации
политической партии в украинском обществе. Выдвинута идея диалектической
взаимосвязи между формированием репутации политической партии и
состоянием политического сознания, ценностных ориентаций граждан, где
репутация выступает элементом культуры, символом, произведенным
политическим сознанием общества.
The phenomenon of the reputation of a political party and the peculiarities of
its formation in the context of political culture and consciousness of Ukrainian
society are analyzed. The thesis is presented as a new complex theoretical and
applied research of political reputation, based on a hypothesis in which the
phenomenon of reputation arises on the border of the interaction of the political party
and citizens most acutely during the period of the electoral choice of a certain
political force, or during the search for ways to national reconciliation of political
forces. The choice of political parties and their leaders is carried out by the majority
of Ukrainian citizens not on the basis of political programs, but influenced by their
reputation, which has been formed in different electoral groups, therefore, the
management of reputation is the most important precondition for political success in
inter-party competition.
The peculiarities of forming a reputation within the framework of the basic
provisions of political science are considered, which allows us to get a clearer idea of
the conditions for the emergence and strengthening of relations between political
parties and civil society, which ideally makes it possible to regulate the negative
consequences of certain political decisions. The phenomenon of reputation of a political party is defined as a certain value,
the presence and quality of which depends on the success of the political party, as it
contributes to the formation of a positive or negative attitude to one or another
political organization and its leader. In the structure of the reputation of a political
party revealed as system-creating characteristics of the idea of the functions of power
in society, as well as value social settings and expectations of social groups.
The use of a political and cultural approach to studying the reputation of a
political party in the context of political culture and consciousness of Ukrainian
society is substantiated, its structural parameters are highlighted; the reputation of a
political party as a set of stable, value-based beliefs and rationally perceived
evaluative opinions of citizens about a political party, which is formed mainly on the
basis of experience of direct or indirect interaction, reveals a sense of trust and
reflects the degree of effectiveness of the activities of the political party in meeting
the interests and needs of citizens in creating conditions for a worthy life.
The complex analysis of reputation characteristics of modern political parties is
carried out, which allows to significantly expand the scope of the study of the
processes of formation and implementation of images in politics, actively developing
aspects related to planning and forecasting the dynamics of socio-political
communication.
The author's principal scheme for the formation of the value symbolic space of
political parties, which is consistently formed and assigned by such categories as
"individuality of a political party", "the image of a political party", "brand of a
political party", "reputation of a political party", is presented; Complex research and
measurement of the value field of the reputation of a political party, the constructive
parameters of which are determined by its spiritual, mental, functional and sociopolitical dimensions.