Розкрито суть поняття "естетичні орієнтації". Обгрунтовано зміст, структуру й особливості педагогічного процесу. Запропоновано визначення поняття "музична вистава". З'ясовано критерії та встановлено рівні сформованості естетичних орієнтацій підлітків. Досліджено педагогічний процес, умови та засоби формування зазначених орієнтацій. Розроблено й експериментально апробовано методику формування естетичних орієнтацій підлітків засобами дитячого музичного театру-студії. Науково обгрунтовано результати дослідно-експериментальної діяльності, використання яких дозволяє підвищити рівень навчально-виховної роботи дитячого музичного театру-студії у позашкільних закладах.
The research is based on the scientific background of esthetic juvenile orientations strategy formation by means of children musical theatre workshops.
The essence, content and structure of “esthetic orientations” notion have been determined, the criteria and formation level of them have been indicated. The role of esthetic orientations and multifunction of them have been defined. The pedagogical process, conditions and strategy of esthetic orientations formation have also been researched. The strategy of formation of esthetic juvenile orientations by means of children musical theatre workshops has been developed and tested. Received results have been scientifically substantiated and provide us with the opportunity to increase the level of teaching and educational strategies in children musical theatre workshops of extracurricular establishments.