Одним із соціальних інститутів, в якому діти набувають досвід та формують навички здорового способу життя, є дитячі та молодіжні громадські організації та об’єднання. Їхня діяльність регулюється Конституцією України, Законами України «Про позашкільну освіту», «Про об’єднання громадян», «Про основні засади молодіжної політики». Вільні від жорсткої регламентації й обов’язковості, дитячі громадські організації та об’єднання створюють широкі можливості для особистісного зростання та фізичного розвитку дитини, формуючи у неї моральні цінності, загартовуючи характер, розвиваючи відповідальне ставлення до здоров’я та безпеки життєдіяльності. Характеризуючи дитячий рух за напрямами діяльності, окрему увагу звертаємо на дитячі організації фізкультурного і спортивного спрямування. Такі об’єднання володіють необхідним потенціалом для відповідних виховних впливів та є простором для формування у дітей та учнівської молоді навичок здорового способу життя.
One of the social institutions in which children gain experience and develop healthy lifestyle skills are children's and youth NGOs and associations. Their activities are regulated by the Constitution of Ukraine, the Laws of Ukraine "On Extracurricular Education", "On Associations of Citizens", "On the Basic Principles of Youth Policy". By cooperating on a partnership basis with government agencies and institutions, social movements, children's organizations solve the most important problems of children, helping them in social adaptation, creating conditions for their socialization.
One of the main tasks of children's public organizations and associations is to develop the skills of a healthy lifestyle as a platform for successful self-realization and self-realization of the child's personality. Physical culture and sports are an integral part of a child's harmonious development. The creation of sports organizations for children is conditioned by the needs of the present and the state policy on the development of physical culture and sports, care for the upbringing of a healthy younger generation. Such associations focus children on health care and promote a healthy lifestyle. Thus, healthy meaningful recreation and leisure becomes one of the most important areas of self-education of children and students. Free from strict regulations and obligations, children's public organizations and associations create ample opportunities for personal growth and physical development of the child, forming moral values, hardening the character, developing a responsible attitude to health and safety. Characterizing children's movement by areas of activity, we pay special attention to children's organizations of physical culture and sports. Such associations have the necessary potential for appropriate educational influences and are a space for the development of healthy lifestyle skills in children and students.