У статті охарактеризовано місце адаптивного волейболу в структурі фізкультурно-спортивної реабілітації військових із наслідками бойової травми і змагання для військових, до яких його включено (Invictus Game’s, Warriors Game’s), визначено особливості їх проведення; представлені дані впливу на показники здоров’я, на маркери соціальні зміни (об’єднання загальними інтересами, фізичною активністю членів родини та знайомих, придбання навичок взаємодії з оточуючими, які можуть ефективно переноситися на інші види діяльності учасників бойових дій – прийняття спільне прийняття рішення, аналіз результатів проведеної роботи тощо); надані результати психо-фізичної та соціальної адаптації учасників АТО/ООС, які займаються адаптивним волейболом; доведено важливість використання фітнесінновацій в комплексних програмах відновлення здоров’я військових I-II зрілого віку із наслідками бойової травми; внаслідок занять адаптивним волейболом зменшується прояв ПТСР, депресивних станів, змінюється якість життя, підвищується стресостійкість та соціальна адаптація до нових умов повсякденної та професійної діяльності, відновлюються втрачені комунікативні навички, проявляється схильність до роботи в команді.
In the article, we present data on the place of adaptive volleyball in the structure of physical culture and sports rehabilitation of servicemen with the consequences of a combat injury, characterize competitions for the military, which include adaptive volleyball (Invictus harmonious development of necessary abilities and skills. Due to the variety of clubs, areas and sections that operate in out-ofschool institutions, children have the right to choose classes for themselves based on their own preferences. Current trends in education are closely linked to the introduction of inclusive education and the creation of appropriate conditions for the education of children with special educational needs (SEN). In this aspect, worth highlighting out-of-school education, which is an integral part of the harmonious development of children. One of profiles are technical kinds of sports, which are represented by modeling clubs in out-of-school educational institutions and non-Olympic sports, that have their own national and international federations. The purpose of the research: to substantiate the impact of modelshipbuilding on children with SEN and to determine the features of competitive activities in modelshipsport. Objectives of the study: 1) Describe the system of competitions in modelshipsport among student youth; 2) Identify and characterize the features of modelshipbuilding and its significance for children with SEN. In the article we characterize the place of technical kinds of sports in the organizational structure of extracurricular activities; for the first time the system of indoors competitions among student youth (athletes under 18) in modelshipsport was analyzed and considered. Based on the analysis of documentation from the sites of the Federation of Modelshipbuilding and Modelshipsport of Ukraine and the World organisation NAVIGA, sections and classes of models, that exist in modelshipsport and among which competitions are held at the national and international levels are described. The peculiarities of the athlete's activity in modelshipsport are substantiated and the factors that determine the success of performance in general and during the competitions are determined. The orientation of classes and their positive impact for children, including children with special educational needs are substantiated.