У статті обґрунтовано необхідність оцінювання успішності молодших школярів на уроках фізичної культури. Представлено систему педагогічного контролю координаційних здібностей молодших школярів, які мають порушення постави, що об’єктивно відображає оздоровчу ефективність уроків фізичної культури у 1-4 класах та визначає якість реалізації процесу рухової підготовки учнівської молоді з означеною патологією опорнорухового апарату. Враховуючи те, що координаційні здібності і постави взаємопов’язані, оскільки оскільки у механізму їх розвитку беруть участь одні й ті ж самі морфофункціональні та психофізіологічні показники організму, та інформативність силових якостей та гнучкості у формуванні стереотипу постави, запропоновано критерії оцінювання розвитку координаційних здібностей, а також контрольні тести і нормативи оцінки силових показників м’язового корсету та гнучкості хребта молодших школярів з дефектами постави. Вибір рухових тестів пов'язаний зі спрямованістю дії фізичних вправ на розвиток координаційних здібностей, а також враховує інформативність сили м’язового корсету та рухливості хребта.
The article substantiates the need to assess the success of junior high school students in physical education classes. The system of pedagogical control of coordination abilities of junior schoolchildren with postural disorders is presented, which objectively reflects the health effectiveness of physical educatio n lessons in grades 1-4 and determines the quality of the process of motor training of students with musculoskeletal pathology. Given that coordination abilities and posture are interrelated, because since the mechanism of their development involves the same morphofunctional and psychophysiological indicators of the body, and informative strength and flexibility in forming a stereotype of posture, criteria for assessing the development of coordination skills, and as well as control tests and standa rds for assessing the strength of the muscular corset and flexibility of the spine of primary school children with posture defects. The choice of motor tests is related to the focus of exercise on the development of coordination skills, and also takes into account the informativeness of the strength of the muscular corset and the mobility of the spine. Objective criteria for assessing the academic achievements of students with postural disorders in physical education classes: in the motivational, cognitive and activity spheres are determined. There are three levels of academic achievement of student youth: low, medium, high. In an effort to achieve complete certainty in the establishment of a particular level, qualitative characterist ics have been developed that allow to objectively assess the health effects of physical education lessons for students with posture defects.