В статті розкрито особливості формування культури рухів учениць 5-9 класів на уроках фізичної культури у сучасному освітньому вимірі. Проаналізовано сучасний стан фізичного здоров’я підлітків. Встановлено, що сучасних умовах вдосконалення фізичного виховання учнів основної школи на перший план виходить формування особистості школярів різних вікових груп, в тому числі і підлітків. Запропоновано шляхи вдосконалення формування культури рухів учениць з порушеннями постави з урахуванням їх психофізичного стану. Визначено, що важливе значення має здатність організовувати самостійні заняття фізичною культурою по формуванню статури, гарної постави, культури рухів, підбирати вправи координаційної, ритмічної, пластичної спрямованості.
The article reveals the peculiarities of the formation of the culture of movements of students in grades 5-9 in physical education lessons in the modern educational dimension. The current state of physical health of adolescents is analyzed. It is established that in modern conditions of improvement of physical education of pupils of the basic school formation of the personality of schoolboys of different age groups, including teenagers comes to the fore. Ways to improve the formation of the culture of movements of students with postural disorders, taking into account their psychophysical condition. It is determined that the ability to organize independent physical education classes on the formation of physique, good posture, culture of movements, to select exercises of coordination, rhythmic, plastic orientation is important. After all, the perception of the beauty of physique and posture in accordance with cultural patterns and aesthetic canons, the formation of physical beauty from the standpoint of strengthening and maintaining health, understanding the culture of human movements, comprehension of vital motor skills in accordance with their feasibility and aesthetic appeal is one of the tasks of physical education. The curriculum for educational organizations of students in grades 5-9 provides for the formation of stable motives and needs for exercise, holistic development of physical and mental qualities, creative use of physical culture in the organization of a healthy lifestyle, the formation of competence in physical culture and sports, mastering practical skills of creative cooperation in collective forms of physical exercises. Thus, the issue of forming a culture of movement in primary school students is quite relevant and needs further improvement.