In the 1980s, experts from different countries with developed football, realizing that "street" football is a thing of the past, came to the conclusion that it is necessary to revise the system of training young talents and give children the opportunity to train and play according to their own rules i.e. to the "nature" of children's football. When licensing football clubs, the Union of European Football Associations (UEFA) defined the requirements for the development of training programs for young football players based on strategic tasks, where priority is given to the individual development of the player, and the achievement of sports results is secondary (“development first, then the result ”). World experience shows that in order to create conditions for the gradual development of the diverse qualities of young players, it is necessary: firstly, to refuse to participate in official competitions up to 12 years old in order to focus on the quality and effectiveness of the training process aimed at individual development and training of a creative player; secondly, to conduct training sessions in a game form on a high emotional background with the obligatory consideration of age and individual characteristics of children. It is the application of the game method that is the key to effective learning, during which individual opportunities develop, game intelligence is formed, the foundations of the child’s technical and tactical skills are laid, which in the future will determine the player’s potential at a professional level.
У 1980-х роках фахівці ряду країн з розвиненим футболом, усвідомлюючи, що «вуличний» футбол йде в минуле, прийшли до висновку про необхідність перегляду системи навчання юних талантів і надати дітям можливість тренуватися та грати за їхніми власними правилами, тобто повернутися до «природи» дитячого футболу. При ліцензуванні футбольних клубів Союз європейських футбольних асоціацій визначив вимоги до складання програм з навчання юних футболістів, засновані на вирішенні стратегічних завдань, де пріоритет віддається індивідуальному розвитку гравця, а досягнення спортивних результатів відходить на другий план ( "спочатку розвиток, потім - результат "). Світовий досвід свідчить про те, що для створення умов поступового розвитку різнобічних якостей юних гравців, необхідно: по-перше, відмовитися від участі в офіційних змаганнях до 12 років, щоб зробити акцент на якість і ефективність тренувального процесу, спрямованого на індивідуальне розвиток і підготовку креативного гравця; по-друге, проводити навчально-тренувальні заняття в ігровій формі на високому емоційному рівні з обов'язковим урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дітей. Саме застосування ігрового методу є ключовим моментом для ефективного навчання, в процесі якого розвиваються індивідуальні можливості, формується ігровий інтелект, закладаються основи техніко-тактичної майстерності дитини, які в подальшому будуть визначати потенціал гравця на професійному рівні.