Мета роботи – проаналізувати результати соціологічного дослідження, де визначено задоволення студентів змістом системи фізичного виховання, включення в навчальну та робочу програми фізичного виховання елементів спортивно-оздоровчого туризму. Участь в опитуванні прийняло 230 студентів першого курсу трьох університетів: Національний університет «Львівська Політехніка» – 90 студентів, Львівський національний університет імені Івана Франка – 50 студентів та 90 студентів з Львівського державного університету фізичної культури імені Івана Боберського. Опитування проводилося за допомогою анкетування у грудні першого семестру 2019-2020 навчального року і складалось з 11-ти питань, з яких три були загального змісту (дані студента: вік, стать; заклад вищої освіти, факультет, кафедра; курс навчання) та вісім профільного змісту. В результаті проведеного анкетування встановлено найбільш привабливі види туризму та пріоритетність найпривабливіших для занять студентів різновидів туризму, які повинні в майбутньому покращити рухову активність молоді.
The aim of the research − to analyze the results of a sociological research, where the students’ satisfaction with the content of the physical education system is determined, the elements of sports and health tourism are included in the curriculum and work programs of physical education. 230 first-year students from three universities took part in the survey: Lviv Polytechnic National University, Lviv National University named after Ivan Franko and Lviv State University of Physical Culture named after Ivan Bobersky. In December 2019-2020 of the academic year of the first semester the survey was conducted using the questionnaire and consisted of 11 questions, three of which were of general content (student data: age, gender; higher education institution, faculty, department; training course) and eight of profile content. As a result of the survey, students’ satisfaction with the content of the physical education system in HEI’s varies. The attitude to the sports and health tourism inclusion in the program of physical education is positive that is indicated. The most attractive types of tourism for students of three. HEI’s turned out cultural and cognitive tourism, hiking and as well as their combination that is pointed out. The students have chosen weekend hikes and specialized training sessions in the gym as the most attractive types of tourism for training that is noted by the authors. Other questions of the profile content of the questionnaire reflected the level of students knowledge in hiking tourism. In general, the obtained results will be used to update the curriculum of sports and health tourism as a component of physical education, that will improve the physical activity of young people in the future.