У статті представлено теоретичний аналіз та узагальнено підходи щодо використання різних форм та методів реабілітацї в фізичній реабілітації дітей хворих на дитячий церебральний параліч. На основі теоретичного аналізу та узагальнення навчально-методичної та наукової літератури виявлено, що фізична реабілітація дітей хворих на дитячий церебральний параліч з використанням кінезіопластики є актуальною для практичого використання. Проаналізовано сучасні підходи до фізичної реабілітації дітей хворих на дитячий церебральний параліч. У статті обґрунтовано, опрацьовано та визначено методи і принципи роботи за системою кінезіопластики. Досліджено доцільність розширення спектру реабілітаційних послуг для дітей хворих на дитячий церебральний параліч та навчання самостійної роботи з батьками в домашніх умовах.
The article presents a theoretical analysis and summarizes approaches to the use of various forms and methods of rehabilitation in the physical rehabilitation of children with cerebral palsy. Based on the theoretical analysis and generalization of educational and methodological and scientific literature, it was found that the physical rehabilitation of children with cerebral palsy using kinesioplasty is relevant for practical use. Modern approaches to physical rehabilitation of children with cerebral palsy are analyzed. It was found that such approaches include: therapeutic physical culture; V.I. Kozyavkin's method; method of dynamic proprioceptive correction K.O. Semenova; neurodevelopmental therapy of K. and B. Bobat and V. Voit; osteopathy; erotherapy and orthopedic correction. The full development of a person's genetic program over time is determined by the adequate level of his motor activity. With developmental delays caused by genetic disorders, problems with pregnancy, pathological childbirth, the consequences of the disease, vaccination and many other factors, we must choose a technique (set of methods) that would restore the natural process of ontogenesis of the child. Any of these factors, or a combination of them, leads to the accumulation of errors in the motor stereotype, which are expressed in developmental delays (depending on the degree of intensity of the error and the time of its accumulation). The article substantiates, elaborates and defines the methods and principles of work on the system of kinesioplasty. The expediency of expanding the range of rehabilitation services for children with cerebral palsy and learning to work independently with parents at home has been studied.