Сформульовано цільове призначення стратегічної мети дослідження, а саме вивчення та розроблення методологічних засад формування професійної майстерності викладачів у глобальному вимірі демократизації освіти, що передбачає обґрунтування, розроблення та змістовно-методичне й інформаційно технологічне наповнення науковометодичного органайзеру системи формування професійної майстерності викладачів у закладах вищої освіти, а також експериментальній апробації її ефективності у практиці організації освітньо-наукового процесу професійної підготовки майбутньої педагогічної еліти з пролонгованою зайнятістю впродовж життя. Конкретизовано локальну мету щодо уточнення та удосконалення понятійно-категоріального апарату дослідження психолого-педагогічної проблеми формування професійної майстерності викладачів у глобальному вимірі демократизації освіти. Розроблено цільові завдання досягнення цільової та стратегічної мети, а саме актуалізовано у суперечностях педагогічну проблематику формування професійної майстерності викладачів у процесі неперервної підготовки майбутніх фахівців сфери освіти, науки й інноватики в умовах глобальних екологічних викликів цивілізаційного розвитку та демократизації освіти. Встановлено комплекс методичного апарату наукового пізнання для розв’язання завдань «дерева цілей» стратегічної мети дослідження (методичної системи аналізу аксіологічного змісту тезаурусу педагогічної розвідки, системного аналізу якості теоретико-методичного забезпечення професійної майстерності викладачів для пролонгованої зайнятості, порівняльної компаративістики засобів технічного регулювання сфери професійно-педагогічної реалізації дослідження). Висвітлено практичне значення авторського наукового доробку та встановлено роль професійної майстерності викладача у забезпеченні демократизації управління освітою у глобальному вимірі сталого розвитку суспільства.
The article formulates the designated area of the strategic goal of research, namely exploration and development of methodological basis to form faculty member’s professional excellence in the global dimension of democratization of education, which envisages substantiation, development, content-methodological and informational-technological filling of the scientificmethodological organizer for the system of formation of faculty members’ professional excellence in institutions of higher education, as well as experimental approbation of its effectiveness in practical organization of the academic process of professional training for future educational elite, with prospects for lifelong employment. It concretizes the local goal of refining and improving the framework of categories and concepts for exploration of the psychological-pedagogical problem of forming faculty members’ professional excellence in the global dimension of democratization of education. T he article develops designated tasks for achievement of the designated and strategic goal; namely, it actualizes the contradictions in pedagogical problematics of forming faculty members’ professional excellence in the course of permanent training of future specialists for the field of education, science and innovation theory, in the circumstances of global environmental challenges for further development of civilization and democratization of education. It establishes the methodical framework of scientific knowledge for dealing with the tree of objectives for the strategic goal of the research (a methodical system for analyzing axiological contents of the pedagogical research thesaurus, a systemic quality analysis of theoretical and methodical support of faculty members’ professional excellence for lifelong employment, and a comparative study of means applied for technical regulation in the field of professional and pedagogical implementation of this research). The article highlights the practical importance of the author’s scientific achievements and establishes the role of a faculty member’s professional excellence in ensuring democratization of educational management in the global dimension of sustainable development of our society.