У статті розкрито потенціал спортивно-ігрової діяльності щодо виховання в молодших підлітків прагнення до самостійності в закладах загальної середньої освіти. Виклад основного матеріалу базується на результатах попереднього теоретичного дослідження сутності поняття «прагнення молодших підлітків до самостійності в процесі спортивно-ігрової діяльності». За допомогою вивчення наукової літератури та сучасної практики, виявлено, що у молодших підлітків як й в учнівської молоді в цілому фізична активність набуває постійної внутрішньої потреби діяти. Це сприяє розвитку та формуванню необхідних фізичних та моральних якостей, реалізації своїх інтересів та бажань. Також, визначено зміст, форми і методи, які необхідні для дієвого виховання у молодших підлітків прагнення до самостійності у процесі спортивно-ігрової діяльності.
The article reveals the potential of sports and play activities for the education of young adolescents' desire for independence in general secondary education. The presentation of the main material is based on the results of a preliminary theoretical study of the essence of the concept of the desire of younger adolescents to independence in the process of sports and play activities. On the basis of certain criteria of upbringing in younger adolescents the desire for independence in the process of sports and games. In the process of physical education in general secondary education games are used as a means of physical culture and as a form of organization of classes. Sports games a system of characteristic physical exercises, which are performed in different variants according to changing game situations and are evaluated for effectiveness the end result of motor actions. An important feature of sports games are complex collective actions aimed at achieving the planned result. Most types of sports games are team games, so success in competitions largely depends on the coherence of all participants in rapidly changing game situations. Complicating their interactions is the fact that during the game there is no predetermined sequence of game techniques and a constant rhythm. Depending on the game situation, there is a constant change in the emotional state of the player, in connection with which he must be able to control their emotions, actions, mental state in various unforeseen factors.