Статтю присвячено емпіричному виявленню особливостей психологічної готовності
учителів початкових класів до професійної діяльності в умовах реалізації Концепції «Нова
українська школа». Методи дослідження: застосовано теоретичні (аналіз, синтез,
класифікація, узагальнення, абстрагування, конкретизація) й емпіричні (опитування) методи;
методи інтерпретації даних. В опитуванні взяли участь 46 вчителів початкових класів різних
закладів освіти Запорізької області. Респонденти є працівниками закладів загальної середньої
освіти віком від 25 до 65 років. В статті подано результати опитування учителів початкових
класів щодо психологічних особливостей професійної діяльності в умовах реалізації
Концепції «Нова українська школа». За результатами проведеного опитування отримано такі
дані: 1) вчителі зауважують про такі психологічні бар’єри, як нестача внутрішніх ресурсів до
змін і невпевненість; 2) у процесі опитування виявлено, що значна частина респондентів має
нестабільний психоемоційний стан, внаслідок суттєвого зростання вимог до професійної
діяльності. Отримані результати опитування дозволяють стверджувати про необхідність
надання учителям початкових класів психологічної допомоги в аспекті усвідомлення та
прийняття ними нових вимог до їх професійної діяльності, що, в свою чергу, надасть змогу
мінімізувати фрустраційний вплив на особистість та попередити деструктивні психоемоційні
стани загалом. Також результати дослідження вказують на можливу тенденцію до
професійного та емоційного вигорання. Хоча й педагоги стверджують про високий рівень
власної готовності до нового формату діяльності відповідно Концепції НУШ, проте їхній
психоемоційний стан вказує на протилежне. Отже, одержані результати, засвідчують про
наявність суперечностей, які вказують на те, що вчителі психологічно не сприймають
швидкий темп реформування і появу інновацій у професійній діяльності.
The article focuses on the empirical determination of the peculiarities of the psychological readiness
among primary school teachers for professional activity in the context of the implementation of the
“New Ukrainian School” Concept. Research methods: The research uses theoretical (analysis,
synthesis, classification, generalization, abstraction, specification) and empirical (survey) methods,
methods of data interpretation. 46 primary school teachers from various educational institutions of
Zaporizhia region took part in the survey. Respondents are the employees of general secondary
education institutions, aged from 25 to 65. The article presents the results of this survey among
primary school teachers on the psychological characteristics of professional activity in the
implementation of the Concept “New Ukrainian School”. According to the results of the survey, the
following data were obtained: 1) the teachers note that such psychological barriers as lack of
internal resources for change and uncertainty; 2) in the course of the survey we found out that a
significant proportion of respondents have an unstable psycho-emotional state, due to a significant
increase in the requirements for professional activity. The results of the survey suggest the need to
provide primary school teachers with psychological assistance in terms of awareness and
acceptance of new requirements for their professional activities, which in its turn will minimize the
frustrating impact on the individual and prevent destructive psycho-emotional states in general.
Also, the results of the study indicate a possible tendency to professional and emotional burnout.
Thus, the obtained results indicate the presence of contradictions, which means that teachers do not
psychologically perceive the rapid pace of reform and emergence of innovation in professional
activities.