Переорієнтація сучасної вищої освіти на парадигму студентоцентризму потребує перегляду
змісту особистісної підготовки майбутніх фахівців. Особливого значення ця проблема
набуває в межах підготовки майбутніх фахівців спеціальної освіти, де особистісна
компетентність є однією із провідних умов успішної професійної реалізації. Складність
особистісної підготовки фахівця спеціальної освіти полягає й в тому, що перелік важливо
необхідних особистісних якостей педагога має корелювати зі специфікою нозології дітей, із
якими він у подальшому буде працювати. Важливими якостями в роботі майбутнього
фахівця спеціальної освіти є толерантність, емпатійність, емоційна стійкість, сенситивність
до емоційних станів дітей, здатність вербалізувати і демонструвати власні емоції, вміти
заохочувати та надихати інших. Сукупність зазначених якостей утворює такий складний
феномен, як емоційний інтелект майбутнього фахівця. Емоційний інтелект (ЕІ) є
багатокомпонентним явищем, що інтегрує внутрішньоособистісну і зовнішньоособистісну
складову. Емоційний інтелект належить до ТОП-10 провідних soft skills, які забезпечують
успішність професійної самореалізації. В статті висвітлено теоретичний аналіз підходів до
розуміння емоційного інтелекту в психолого-педагогічній літературі, подано результати
діагностики рівня розвитку емоційного інтелекту майбутніх фахівців спеціальної освіти за
тестовою методикою Д. Люсіна «ЕмІн». Проведено якісний аналіз особливостей розвитку
емоційного інтелекту майбутніх фахівців спеціальної освіти. З’ясовано, що здобувачі
спеціальності 016 Спеціальна освіта без цілеспрямованого формування емоційного інтелекту
переважно володіють помірним і середнім рівнем розвитку ЕІ. Розкрито основні напрями
змісту тренінгової програми з розвитку емоційного інтелекту в майбутніх фахівців
спеціальної освіти. Подана програма сприяє розвитку основних складових емоційного
інтелекту (ідентифікації та диференціації емоцій, сенситивності та емпатійності до інших),
сприяє підвищенню емоційної стійкості здобувачів спеціальності 016 Спеціальна освіта.
Modern higher education reorientation to the paradigm of student-centeredness requires personal
training content revision of future professionals. This problem acquires special significance in the
framework of training future specialists in special education, where personal competence is one of
the leading conditions for successful professional implementation. The complexity of personal
training of a specialist in special education is that the list of important personal qualities of the
teacher must correlate with the specifics of the nosology of the children with whom the teacher will
work in future. Important qualities in the work of a future specialist in special education are
tolerance, empathy, emotional stability, sensitivity to the emotional states of children, the ability to
verbalize and convey their own emotions, to be able to encourage and inspire others. The
combination of these qualities forms such complex phenomenon as the emotional intelligence of the
future specialist. Emotional intelligence (EI) is a multicomponent phenomenon that integrates the
intrapersonal and extrapersonal components. Emotional intelligence is in the TOP-10 leading soft
skills that ensure the success of professional self-realization. The article highlights the theoretical
analysis of approaches to understanding emotional intelligence in the psychological and
pedagogical literature, presents the results of diagnosing the level of development of emotional
intelligence of future specialists in special education by the “EmIn” test method of D. Lusin. A
qualitative analysis of the peculiarities of the emotional intelligence development of future
specialists in special education is given. It was found that the applicants for the specialty 016
Special Education without purposeful formation of emotional intelligence, in the vast majority, have
a moderate and medium level of development of EI. The main directions of the training program
content to develop emotional intelligence among future specialists of special education are
presented in the article. The proposed program is determined to promote the development of the
leading components of emotional intelligence (identification and differentiation of emotions,
sensitivity and empathy for others), increases the emotional stability of applicants for the specialty
016 Special Education.