Стаття присвячена з’ясуванню можливостей становлення евалюації як міждисциплінарної науки. Запропонована така гіпотеза: евалюація формується як системна міждисциплінарна соціально орієнтована наука сучасної соціогуманітаристики, котрій притаманний чітко виражений потенціал практичного застосування. Для доведення гіпотези здійснено: подана етимологія терміну «евалюація», проаналізовані соціально-історичні умови зародження евалюації, її динаміка та концептуальні підходи дослідників проблематики до інтерпретацій феномена «евалюація» як наукового конструкта і практичної діяльності, окреслені методологічні засади науки. В основу аналізу сутності теоретичного і практичного аспектів явища та значення евалюації для суспільного розвитку покладений соціокультурний підхід. Особлива увага приділена мобілізаторним чинникам розвитку евалюації як науки: товариствам, центрам, асоціаціям, освітнім програмам в університетах, періодичним друкованим і е-виданням, конференціям та іншого роду науковим активностям. У статті вибудовується траєкторія конструювання науки про евалюацію у контексті нових трендів продукування знання; міститься матеріал стосовно перспектив укорінення евалюації як у теоретичному, так і у практичному сенсах в українському науковому та соціальному просторах. Стаття супроводжується тезаурусом термінів, які допомагають осмислити сутність феномена «евалюація».
The article discusses the possibilities of the development of evaluation as an interdisciplinary science. The following hypothesis is proposed: evaluation is formed as a systemic interdisciplinary socially oriented science of сontemporary socio-humanities, which has a clear potential for practical application. To prove the hypothesis, the etymology of the term «evaluation» is presented, the socio-historical conditions of the origin of evaluation, its dynamics and conceptual approaches of researchers to interpretations of the phenomenon of «evaluation» as a scientific construct and practical activity are analyzed, methodological principles of science are outlined. The analysis of the essence of the theoretical and practical aspects of the phenomenon and the significance of evaluation for social development is based on the socio-cultural approach. Particular attention is paid to the mobilizing factors of the development of evaluation as a science: societies, centers, associations, educational programs at universities, periodicals and e-publications, conferences and other scientific activities.
The article builds the trajectory of constructing the science of evaluation in the context of new trends in knowledge production; contains material on the prospects of rooting evaluation in both theoretical and practical senses in the Ukrainian scientific and social space. The article is accompanied by a thesaurus of terms that help to understand the essence of the phenomenon of «evaluation».