The complicated social-economic situation worldwide is characterized by the social tension. Thus, it actualizes the training of social workers for the professional activity, raising the requirements for their professional competence. The problem of sociallegal protection and support of «at risk” children as well the issue of professional training of social workers for the work with «at risk” children has become the aim of our study. The empirical (observation, interviews with scientists and practical social workers which made it possible to analyze the foreign experience of social workers training) and theoretical (analysis of pedagogical sources on the study to systematize and generalize the available data, to determine the nature of basic concepts of the study, to identify the current state of problem under consideration; comparative analysis to identify specific features of social workers training in higher educational institutions of the USA, Great Britain and Ukraine) methods have been used. This article considers particular issues of social workers training for the work with “at risk” children, namely: interdisciplinary character of training; the optimal combination of theoretical and practical training; the widespread use of interactive teaching methods, potential of self-study, individual, scientific and research work of students; focus on field practice; curriculum aimed at training of social workers for the work with children “at risk”; partnership with social institutions and potential employers. The common features of American, British and Ukrainian systems of social workers training for the work with children “at risk” are the following: the taught direct work with children and families; focusing on human capabilities and resources; choosing the correct approach to children; collaboration with other social services; taught process of assessment, planning, implementation of practice tasks, monitoring etc.
Складне соціально-економічне становище у всьому світі характеризується соціальною напруженістю, що актуалізує підготовку соціальних працівників до професійної діяльності, підвищуючи вимоги до їхньої професійної компетентності. Проблема соціально-правового захисту та підтримки дітей “групи ризику”, а також питання професійної підготовки соціальних працівників до роботи з дітьми “групи ризику” є метою нашого дослідження. У дослідженні використано такі методи: емпіричний (спостереження, співбесіди з науковцями та практичними соціальними працівниками), що дав змогу проаналізувати зарубіжний досвід підготовки соціальних працівників; теоретичний (аналіз наукових джерел для систематизації та узагальнення наявних даних, для визначення природи основних понять дослідження, для виявлення сучасного стану проблеми, що розглядається); порівняльний аналіз для виявлення специфічних особливостей підготовки соціальних працівників у вищих навчальних закладах США, Великої Британії та України. У цій статті розглядаються окремі питання підготовки соціальних працівників для роботи з дітьми, що перебувають у групі ризику, а саме: міждисциплінарний характер навчання; оптимальне поєднання теоретичної та практичної підготовки; широке використання інтерактивних методів навчання, потенціалу самонавчання, індивідуальної, наукової та дослідницької роботи студентів; наголос на практичній підготовці; навчальна програма, спрямована на підготовку соціальних працівників для роботи з дітьми “групи ризику”; партнерство із соціальними установами та потенційними роботодавцями. Спільними рисами американської, британської та української систем підготовки соціальних працівників для роботи з дітьми “групі ризику” є такі: навчання безпосередній роботі з дітьми та сім’ями; зосередження уваги на людських можливостях та ресурсах; вибір правильного підходу до дітей; співпраця з іншими соціальними службами; навчання оцінювання, планування, моніторингу тощо.