ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Яценко, Т. О. | |
dc.date.accessioned | 2021-08-26T07:21:08Z | |
dc.date.available | 2021-08-26T07:21:08Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Яценко Т. О. Формування читацької грамотності учнів у системі шкільної літературної освіти: психолого-педагогічний аспект / Т. О. Яценко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2021. – Вип. 79 (т. 2). – С. 214-218. - DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.2.46 | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34661 | |
dc.description.abstract | Актуалізовано питання зниження читацької активності та зазначено чинники, що її зумовлюють. Акцентовано на тлумаченні читання як специфічної форми комунікативно-пізнавальної діяльності особистості, на розумінні читацької грамотності як важливого складника загальноосвітньої підготовки здобувачів освіти. Представлено показники сформованості читацької грамотності українських школярів згідно з нормами міжнародного дослідження якості освіти PISA–2018. Розглянуто зарубіжні та вітчизняні публікації, присвячені проблемі формування читацької грамотності сучасних учнів. Розкрито тлумачення читацької грамотності як педагогічної категорії. Представлено структуру читацької грамотності та сутнісні характеристики предметних, метапредметних та особистісних результатів як її складників. Розглянуто пріоритетні види читацької діяльності особистості в кореляції з концепцією дослідження PISA. Подано типи взаємопов’язаних умінь кваліфікованого читача, на сформованість яких орієнтує тест PISA. Наголошено на об’єктивній необхідності актуалізації досліджень вікової та педагогічної психології для продуктивного розроблення теоретичних і практичних аспектів проблеми формування грамотного, кваліфікованого учня-читача, зокрема й на уроках шкільних літературних курсів. Проаналізовано наукові розвідки щодо особистісних характеристик учнів-підлітків. Охарактеризовано типи сприймання школярами текстової інформації (синтетичний, аналітичний, аналітико-синтетичний та емоційний). Зосереджено увагу на положеннях наукових досліджень О. Никифорової про види аналітико-синтетичних процесів сприймання літературного твору; стадії художнього сприймання; умови повноцінного осмислення художнього твору. Підтверджено актуальність проблеми формування читацької грамотності сучасних учнів умотивованим зростанням вимог до якості шкільної освіти, зокрема й літературної. | ua |
dc.description.abstract | The article actualizes the issue of reducing reader activity and indicates the factors that determine it. Emphasis is placed on the interpretation of reading as a specific form of communicative and cognitive activity of the individual, and the understanding of reader literacy as an important component of general education of students. Indicators of the formation of reading literacy of Ukrainian schoolchildren in accordance with the norms of the international study of the quality of education PISA-2018 are presented. Foreign and domestic publications devoted to the problem of formation of reading literacy of modern students are considered. The interpretation of reader literacy as a category is revealed. The structure of reader literacy and essential characteristics of subject meta-subject and personal results as its components are presented. The priority types of reading activity of the individual in correlation with the concept of PISA research are considered. The types of interconnected skills of a qualified reader are presented, on the formation of which the PISA test focuses. Emphasis is placed on the objective need to update research in age and educational psychology for the productive development of theoretical and practical aspects of the problem of forming a literate, qualified student-reader, including in the lessons of school literature courses. Scientific research on the personal characteristics of adolescent students is analyzed. The types of students' perception of textual information (synthetic, analytical, analytical-synthetic and emotional) are characterized. Attention is focused on the position of scientific research of O. Nikiforova on the types of analytical-synthetic processes of perception of a literary work; stages of artistic perception; conditions for full understanding of the work of art. The urgency of the problem of formation of reading literacy of modern students by the motivated growth of requirements to the quality of school education, including literary, is confirmed. | ua |
dc.language.iso | uk_UA | ua |
dc.publisher | Видавничий дім «Гельветика» | ua |
dc.subject | читання | ua |
dc.subject | читацька грамотність | ua |
dc.subject | шкільна освіта | ua |
dc.subject | міжнародне дослідження якості освіти PISA | ua |
dc.subject | читацькі вміння | ua |
dc.subject | кваліфікований читач | ua |
dc.subject | типи сприймання тексту | ua |
dc.subject | стадії художнього сприймання літературного твору | ua |
dc.subject | reading | ua |
dc.subject | reading literacy | ua |
dc.subject | school education | ua |
dc.subject | international study of the quality of education PISA | ua |
dc.subject | reading skills | ua |
dc.subject | skilled reader | ua |
dc.subject | types of text perception | ua |
dc.subject | stages of artistic perception of a literary work | ua |
dc.title | Формування читацької грамотності учнів у системі шкільної літературної освіти: психолого-педагогічний аспект | ua |
dc.title.alternative | Formation of reading literacy of students in the system of school literary education: psychological and pedagogical aspect | ua |
dc.type | Article | ua |