У статті висвітлено педагогічні основи організації тренувального процесу в умовах закладу загальної середньої освіти як на уроках фізкультури, так і в позакласній діяльності. Охарактеризовано наукові розвідки з проблеми організації тренування, його видів, педагогічних особливостей. З’ясовано зміст ключових понять “тренування”, “тренувальний процес”, “тренувальна діяльність” та сучасні вимоги до організації уроків фізичної культури й занять спортом. На основі аналізу довідкової та фахової наукової літератури визначено такі два підходи до поняття “тренувальний процес”: такий, що передбачає комплексну дію, спрямовану на всебічну підготовку спортсменів, досягнення ними належних результатів; той, що включає систему навчально-тренувальних завдань в умовах закладу загальної середньої освіти. Проведено спостереження за уроками фізичної культури в учнів, які здобувають базову середню освіту, враховано психолого-фізіологічні особливості дітей цього віку. Встановлено, що досягнення певних успіхів, формування вольових якостей можливе завдяки комплексному тренуванню, яке рекомендується здійснювати через систему фізичних вправ на уроці, під час позакласної спортивної діяльності. Акцентовано увагу на дотриманні загальнодидактичних та специфічних принципів організації тренувального процесу. Серед загальнодидактичних виокремлено принципи свідомості й активності, наочності, систематичності, доступності та індивідуалізації; серед специфічних відзначено принципи інтеграції тренувальних дій в освітньому процесі, поступового навантаження фізичними вправами, мотивації до занять фізкультурою і спортом. Відповідно до змісту навчальної програми з фізичної культури 5–9 класів для загальноосвітніх навчальних закладів дібрано методи навчання для кожної вікової категорії здобувачів освіти. Зазначено необхідність проведення тренувального процесу через залучення учнів до позакласних заходів (“День спорту”, “День здоров’я”, “Разом із сім’єю” тощо). Підсумовано, що тренування як процес у закладі освіти повинен мати послідовний, системний характер, тому вкрай необхідно пропагувати на всіх уроках здоровий спосіб життя і роль спорту в ньому.
The article highlights the pedagogical foundations of the organization of the training process in a general secondary education institution both in physical education classes and in extracurricular activities. Scientific researches on the problem of the training organization, its types, and pedagogical features were characterized. The content of the key concepts “training”, “training process”, “training activity” and modern requirements for the organization of physical education lessons and sports were clarified. Based on the analysis of reference and professional scientific literature, two approaches to the understanding of the concept “training process” were defined: as one that involves a comprehensive action aimed at comprehensive training of athletes, their achievement of desired results; one that includes a system of educational and training tasks in the conditions of a general secondary education institution. Observations of physical education lessons for students receiving basic secondary education were carried out, psychological and physiological features of the children of this age were taken into account. It is established that the achievement of certain results, the formation of strong-willed qualities is possible due to the comprehensive training, which is recommended to be carried out through a system of physical exercises in class and during extracurricular sports activities. Emphasis is placed on compliance with general didactic and specific principles of the training process. Among the general didactic ones are the following: consciousness and activity, clarity, systematicity, accessibility and individualization; among the specific principles are noted: the integration of training activities in the educational process, the gradual load of exercise, motivation to exercise and others. According to the content of the curriculum in physical culture for secondary schools (5-9 grades), teaching methods for each age group of students were selected. A need for a training process with the involvement of students in extracurricular activities (“Sports Day”, “Health Day”, “Together with a family” and others) was indicated. It is concluded that a training as a process in an educational institution should be consistent, systematic, so it is essential to promote a healthy lifestyle in all lessons and the role of sport in it.