Стаття описує історичну еволюцію бандури, види бандури, їх конструкції і видозміни протягом багатьох років. Показані вклади багатьох конструкторів і їхнє значення для створення сучасної бандури. Описано важливість бандури у важкі для нації часи, її значення для піднесення настрою та підсилення бойового духу воїнів, які захищають нашу країну. Метою статті є висвітлення проблеми еволюції кобзарського мистецтва та конструктивних особливостей бандури різних часів. Результати. Показано теорію походження бандури, погляди різних дослідників, розвиток бандурного мистецтва на території України та за кордоном. Серед основних майстрів, які зробили переворот і заклали основу для форми й механізму бандури, слід назвати Г. Хоткевича, І. Скляра, В. Герасименка, П. Гончаренка, О. Гончаренка, В. Тузиченка, О. Корнієвського. Кожен з цих конструкторів на основі попередніх зразків та поєднання їх зі своїми ідеями прагнув створити щось нове, краще за попереднє. Гнат Хоткевич є основоположником, який запропонував теорію побудови бандури від вибору матеріалу, форми до кінцевого оформлення готового інструмента. Крім виготовлення, майстер займався написанням творів для бандури, які найкраще могли розкрити можливості бандури. Простежується зв’язок виконавського репертуару кобзарів-бандуристів з історичними подіями, у яких вони перебували (думи, пісні визвольного характеру, жартівливі твори). Особливого значення кобзарі-бандуристи набули за часів козацтва, де вони не лише виконували просвітницьку функцію, але й були учасниками політичних процесів. На кожному з цих історичних періодів розвитку виконавства конструкція бандури зазнавала певних змін та способу гри на ній. Новітнім напрямом стали конструкції бандури Віктора Мішалова, Романа Гриньківа та Дмитра Губ’яка, які яскраво демонструють, що з бандурою можна експериментувати та отримувати успішні результати. Висновки. Не можна сказати, що, досягнувши звичного нам виду, бандура зупинила розвиток, адже вона й далі продовжує еволюціонувати для того, щоби бути популярним сучасним інструментом.
The article describes the historical evolution of the bandura, types of bandura, their design and modifications over the years. The contributions of many designers and their significance for the creation of a modern bandura are shown. It describes the importance of the bandura in difficult times for the nation, its importance for raising the mood and strengthening the fighting spirit of the soldiers who defend our country. Purpose of the article is to highlight the problem of the evolution of kobzar’s art and the design features of the bandura of different times. Results. The theory of the origin of the bandura, the views of various researchers, the development of bandura art in Ukraine and abroad are shown. Among the main masters who made the coup and laid the foundation for the form and mechanism of the bandura include: G. Khotkevych, I. Sklyar, V. Gerasimenko, P. Goncharenko, O. Goncharenko, V. Tuzychenko, O. Kornievsky. Each of these designers, based on previous samples and combining with their ideas, sought to create something new, better than the previous one. Hnat Khotkevych, the founder who proposed the theory of bandura construction from the choice of material, shapes to the final design of the finished instrument. In addition to making, the master was also engaged in writing works for the bandura, which could best reveal the possibilities of the bandura. There is a connection between the performing repertoire of bandura players and the historical events in which they were present: thoughts, songs of a liberating nature, humorous. Kobzars became especially important during the Cossack era, where they performed not only an educational function, but were participants in political processes. In each of these historical periods of development of performance, the design of the bandura underwent changes and the way of playing it. The latest trend is the design of the bandura by Viktor Mishalov, Roman Hrynkiv and Dmytro Gubyak, which clearly demonstrates the fact that you can experiment with the bandura and get successful results. Conclusions. It cannot be said that the bandura, having reached its usual form, has stopped developing, it continues to evolve in order to be a popular modern instrument.