The article deals with the processes between cultural integration at the national and international levels which have led to the modernization of the content and methodological support of the educational sector, and have actualized the issues of qualitative updating of the pedagogical training of teachers of philological subjects. Professional pedagogical and language training of teachers in modern innovative programs (National Doctrine of Educational Development, Integrated Teacher Program, etc.) should ensure the transition to advance educational development, its humanistic orientation and holistic understanding of the socio-cultural phenomenon of being a country. Important is the problem of improving the cultural, linguistic training of teachers in view of the growing need for communication and cooperation between countries. Analysis of a wide range of historical and pedagogical works confirmed that the problem of vocational training of philological teachers in higher educational establishments of Ukraine in the first half of the twentieth century was not directly investigated. Today, the profession-pedagogical field addresses a number of issues, in particular: – study of socially contradicted contradictions that became the driving force for the development of language and practicalmethodological pedagogical training of teachers-philologists in higher educational establishments of Ukraine during the formation of the national system of pedagogical education – the first half of the twentieth century; – determination of the peculiarities of teachers’ preparation for teaching philological subjects in the context of the culturalnational movement in Ukraine in the specified historical period; – generalization of the experience of organization of philological education of teachers in higher educational institutions of Ukraine of the studied period. It can be said that the Kharkov Pedagogical Institute of Foreign Languages, which had a serious material base, made many different efforts to increase the level of training of foreign language teachers by the efforts of all teaching staff. Thus, in the 30’s of the twentieth century meaningful experience of foreign language teacher training and experience in using scientific approaches to develop language teaching techniques.
Стаття розглядає процеси міжкультурної інтеграції на національному та міжнародному рівнях, які обумовили модернізацію змістовно-методичного забезпечення освітньої галузі, актуалізували питання якісного оновлення професійної педагогічної підготовки вчителів предметів філологічного спрямування. Професійна педагогічна та мовна підготовка вчителів у сучасних інноваційних програмах (Національна доктрина розвитку освіти, комплексна програма “Вчитель” тощо) має забезпечити перехід до випереджувального розвитку освіти, її гуманістичну спрямованість та цілісне осмислення соціокультурного феномена буття країни. Важливою є проблема поліпшення культурологічної, мовної підготовки вчителів у зв’язку зі зростаючою потребою спілкування та співпраці між країнами. Аналіз широкого кола історико-педагогічних праць підтвердив, що проблема професійної підготовки вчителівфілологів у вищих навчальних закладах України у першій половині ХХ ст. безпосередньо не досліджувалася. Сьогодення професійно-педагогічної галузі актуалізує цілу низку питань, зокрема: – вивчення соціально обумовлених протиріч, що стали рушійною силою розвитку мовної та практико-методичної педагогічної підготовки вчителів-філологів у вищих навчальних закладах України у період становлення національної системи педагогічної освіти, а саме у першій половині ХХ ст.; – визначення особливостей підготовки вчителів до викладання філологічних дисциплін в умовах культурнонаціонального руху в Україні у зазначений історичний період; – узагальнення досвіду організації філологічної освіти вчителів у вищих навчальних закладах України досліджуваного періоду. У Харківському педагогічному інституті іноземних мов, який мав серйозну матеріальну базу, зусиллями всього викладацького персоналу створювалось багато різноманітних заходів щодо зростання рівня кваліфікації підготовки вчителів іноземних мов. Таким чином, у 30-ті рр. ХХ століття був накопичений змістовний досвід підготовки вчителів іноземних мов та досвід використання наукових підходів до розроблення методик викладання мов.