Рік тому наше звичне життя зазнало чималих змін. Умови пандемії вимагали нових правил і в робочій сфері. І, хоча сучасні аспекти життя тісно пов’язані з інтернетом та віддаленою працею, окремі галузі (в тому числі і освітянська) потребували перегляду та вдосконалення при переході на дистанційне навчання.
Дисципліна «Фізичне виховання» опинилась у важкий ситуації. Процес тренування та зв’язка «тренер (викладач фізичного виховання, інструктор) – учень «студент)» завжди будувалась на взаємодії цих двох сторін. А підвищений ризик отримати травму під час заняття фізичними вправами вимагає чіткого пояснення техніки виконання вправ та безпосередньої присутності викладача. В наслідок цього, питання організації та проведення занять з фізичного виховання під час карантинних обмежень постало надзвичайно гостро. Необхідно було, використовуючи невелику кількість існуючої інформації на цю тему, створити абсолютно новий формат проведення занять з фізичного виховання, який був би корисним з точки зору рухової активності студента, безпечним та цікавим для молоді.
Приступаючи до роботи, ми чітко усвідомлювали, що багато людей досить скептично ставляться до фізичного виховання крізь монітор комп'ютера. До нашого плану дослідження ми додали спеціальну роботу зі студентами для створення психологічного комфорту під час дистанційних занять саме з фізичного виховання. Загалом, в онлайн тренуваннях та лівстрімах нема нічого нового. Це давно працює в світі та, навіть, поставлено на комерційну основу. Але нам треба такі заняття адаптувати власне для студентів, намагаючи зацікавити їх та привчити до фізичної активності. Про що і йдеться в даній роботі.
A year ago, our usual lives underwent significant changes. It almost stopped. The conditions of the pandemic required new rules in the workplace. And while modern aspects of life are closely linked to the Internet and telecommuting, certain areas (including education) have needed to be revised and improved in the transition to distance learning.
The discipline "Physical Education" found itself in a difficult situation. The process of training and communication "coach (physical education teacher, instructor) - student" has always been based on the interaction of these two aspects. And the increased risk of injury during exercise requires a clear explanation of the technique of exercise and the direct presence of the teacher. As a result, the issue of organizing and conducting physical education classes during quarantine restrictions has become extremely acute. It was necessary, using a small amount of existing information on this topic, to create a completely new format of physical education classes, which would be useful in terms of motor activity of the student, safe and interesting for young people.
As we got to work, we were well aware that many people were quite skeptical about physical education through a computer monitor. To our research plan, we have added special work with students to create psychological comfort during distance learning in physical education. In general, there is nothing new in online training and live streams. It has long been operating in the world and put on a commercial basis. But we need to adapt such classes for students, trying to interest them and accustom them to physical activity. After conducting a preliminary questionnaire, we tried to create a program for distance learning physical education classes. Three months later, we repeated the survey. As a result, we observed a significant increase in students' physical activity, development of healthy habits and improvement of lifestyle (the data are presented in the diagram).