Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Базові методичні положення навчання плавання студентів закладів вищої освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Глухов, І. Г.
dc.date.accessioned 2021-07-22T07:59:15Z
dc.date.available 2021-07-22T07:59:15Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Глухов, І. Г. Базові методичні положення навчання плавання студентів закладів вищої освіти / І. Г. Глухов // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. - Вип. 4 (134). - С. 19-24. - DOI 10.31392/NPU-nc.series 15.2021.4(134).05. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34552
dc.description.abstract Аналізування даних із навчання плавання та визначення системних компонентів дають змогу стверджувати про необхідність розроблення відповідного методичного забезпечення. Мета: узагальнити зміст базових методичних положень навчання плавання для інтегрування до системи навчання студентів закладів вищої освіти. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення, вивчення документальних матеріалів, системний аналіз. Результати. Можна стверджувати про існування надзвичайно великого числа джерел інформації з навчання плавання різних груп населення. Дотримуючись парадигми цього процесу у методичній складовій варто зупинитися на змісті послідовних завдань різних індивідуально-мотиваційних рівнів системи навчання плавання студентів. Для навчання плавання студентської молоді та збереження певних змістових пріоритетів необхідно орієнтуватися на досягнення певного рівня майстерності відповідно до цілей визначеного індивідуально-мотиваційного рівня занять. Базовими передумовами є створення широкої технічної бази, яка передбачає засвоєння й покращення техніки різних способів плавання та поступове підвищення фізичної підготовленості і поліпшення розвитку фізичних якостей. ua
dc.description.abstract Analysis of data on swimming training and determination of system components allow to assert the need to do appropriate methodical support. Purpose: to generalize the content of the basic methodical provisions of swimming training for integration into the education system of students higher education institutions. Research methods: theoretical analysis and generalization, study of documentary materials, system analysis. Results. It is recommended to division of classes into the following types: training, training-game, game, individual training, control, mass bathing. This step is done for providing methodically correct swimming training. Significant experience in the implementation of swimming training tasks for different groups of population is defined by the availability of thorough information of educational and methodical nature. The issue of swimming training as an integral part of personal development has received considerable attention since the middle of the twentieth century. In the sequence of training, in addition of stages, it is necessary to provide the degree of assimilation educational material. In general, we can offer a scheme in the form of "new element - development - consolidation - control - a new element." In the educational process, it is recommended to form at students a sufficient arsenal of specific swimming actions. There was identified need to combine technical exercises into complexes defined by target installations. Changing the speed of movement, tempo-rhythmic execution of movements (in full coordination or different biolanks) are regulators for observance of methodical tasks. Conclusions. The generalization of scientific and methodical literature gives us reason to assert the existence of an extremely large number of information sources on swimming training for different groups of the population. In order to avoid duplication of fundamental approaches to swimming training and adhering to the paradigm of this process in the methodical component should focus on the content of successive tasks of different individual and motivational levels of the swimming training system for students. To swimming training of student youth and maintain content priorities, it is necessary to focus on achieving a certain level of skill in accordance with the goals of a certain individual and motivational level of classes. The basic prerequisites are the laying the broad technical base, which provides mastering and improvement different ways of swimming techniques and gradual increase of physical fitness and improvement of the physical qualities development. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject система ua
dc.subject забезпечення ua
dc.subject рекомендації ua
dc.subject узагальнення ua
dc.subject засвоєння ua
dc.subject system ua
dc.subject provision ua
dc.subject recommendations ua
dc.subject generalization ua
dc.subject assimilation ua
dc.title Базові методичні положення навчання плавання студентів закладів вищої освіти ua
dc.title.alternative Basic methodical provisions for swimming training of students higher education institutions ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу