Зміст статті розкриває важливість ролі концертмейстера в якісній підготовці конкурентоспроможного фахівця хореографічного профілю, здатного професійно виконувати й викладати класичний танок. Авторкою доведено, що концертмейстерській діяльності в хореографії приділяється недостатньо уваги як у спеціальній літературі, так і під час професійної підготовки фахівців у музичних закладах освіти. У статті підкреслено, що освітні перетворення сприяють перегляду ролі концертмейстера в закладах вищої освіти, збереженню кращих традицій акомпаніаторської практики й вирішенню нових професійних завдань. Визначено та розкрито складники професійної компетентності концертмейстера задля якісної фахової підготовки майбутнього хореографа: виконавську майстерність; акомпаніаторську компетентність; уміння співпрацювати з викладачем і здобувачами вищої освіти на заняттях класичного танцю. Концертмейстерська діяльність на уроці класичного танцю висуває високі вимоги до рівня піаністичної майстерності й уміння імпровізувати на власні теми або на теми музичних творів композиторів-класиків у заданому темпі, метроритмі з урахуванням характеру рухів, акцентів, побудови музичних фраз, кульмінацій, каденцій. Одним із важливих аспектів акомпаніаторської діяльності концертмейстера є здатність швидко читати з листа партитуру музичного твору, уміння добирати та аналізувати музичну літературу. У змісті статті авторка визначає навчально-методичні вимоги до музичного оформлення уроку класичного танцю. Підкреслено, що в сучасних освітніх умовах концертмейстер має бути не пасивним, а активним і рівноправним учасником освітнього процесу, уміти надавати теоретичну інформацію під час проведення лекцій і практичних занять, проводити консультування здобувачів освіти й часткове оцінювання їхньої діяльності.
The article’s content reveals the importance of accompanist’s role in the qualitative training of the competitive specialist of choreographic profile, who is able to perform to teach the classic dance professionally. The author has proved that the accompanists’ activity within choreography does not receive the required not only in the special literature but also in does not receive the needed attention at musical institutions of education. In the article it is underlined that the educational transformations provide the re-evaluation of the accompanists’ role within the institutions of higher education. This also provides the preservation of the best traditions of the accompanists’ practice, ensures the solution of new professional tasks. There determined and revealed the main components of the professional competence of the accompanist for the qualitative training of the future Choreographer performing mastery; competence of the accompanist, skills to cooperate with the teacher and with the applicants for higher education during the lessons on classic dance. The accompanists’ activity during the lesson on classical dance states high requirements to the level of mastery of piano playing, to abilities to improvise on own themes or on themes of musical compositions of the composers of classic music within the given pace, tempo-rhythm, metro-rhythm (considering the movements’ character, culminations, cadences. One of the important aspects of the accompanists’ activity is the ability to read quickly the score of the music composition, ability to choose and to analyze the musical literature. Within the article the author determines the educational-methodic demands for the musical design, accompaniment of the lesson on classical dance. It is underlined that within modern educational conditions the accompanist must be not passive but active participant of the educational process; this accompanist must obtain with equal rights; he must be able to give the theoretical information during the lectures and seminars; to consult the applicants for higher education and partly evaluate their educational activity.