У статті порушено проблему методологічних засад визначення умов неперервної підготовки вчителів до професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі. Мета наукової розвідки – на основі аналізу наукових джерел і практики реалізації педагогічних умов визначити сутнісні характеристики та методологічні засади виокремлення педагогічних умов ефективності неперервної підготовки вчителів до роботи в умовах інклюзивного навчання, охарактеризувати шляхи їх упровадження в освітній процес ЗВО й закладів післядипломної освіти. Педагогічні умови визначено як систему зовнішніх і внутрішніх чинників, що позитивно впливає на ефективність педагогічної підготовки вчителів, забезпечує неперервність формування готовності до виконання професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі. Проведення попереднього факторного й рейтингового аналізу дало змогу виокремити систему педагогічних умов у процесі неперервної підготовки вчителів початкової школи до освітньої діяльності в умовах інклюзивного навчання, серед яких – стимулювання мотивації до професійного зростання вчителів; поглиблення знань про особливості розвитку, навчання й виховання різних категорій дітей з обмеженими можливостями здоров’я та про специфіку професійної діяльності вчителя в умовах інклюзивного навчання; спрямованість змісту фахових дисциплін на формування інклюзивної компетентності, інтеграція психолого-педагогічних дисциплін і фахових методик; забезпечення поетапного формування професійних умінь і навичок учителів з урахуванням специфіки кожного етапу професійного становлення; створення спеціального освітнього середовища, спрямованого на формування інклюзивного складника професійної компетентності; актуалізація інтерактивних форм і методів організації професійної діяльності в умовах ЗВО й післядипломної освіти, використання в навчальному процесі проблемно-педагогічних ситуацій.
In this article was raised a problem of determining conditions of continuous teacher`s training to the professional activity in the field of inclusive education. The goal of the scientific research is to define the essential characteristics and methodological principles of separation the pedagogical conditions of effectiveness the continuous teacher`s training to work in the conditions of inclusive education and to characterize ways of implementation such characteristics and principles in the educational process of higher education institutions as well as in the educational process of postgraduate education institutions. Pedagogical conditions were defined as the system of external and internal factors that have a positive influence on effectiveness of the pedagogical teacher`s training. This system also provides the continuity of readiness formation to perform the professional activities in the field of inclusive education. Previous factor and rating analysis allowed us to separate the system of pedagogical conditions in the process of continuous primary school teacher`s training to educational activity in the conditions of inclusive education. The systems are: stimulating the motivation for the teacher's professional growth; deepening the knowledge about the peculiarities of development, education and upbringing of children with different kinds of disabilities and about the specifics of teacher`s professional activity in the conditions of inclusive education; orientation of the content of professional disciplines on the formation the inclusive competence, integration of psycho-pedagogical disciplines and professional methodology; ensuring the gradual formation of the professional teacher`s abilities and skills with taking into account the specifics of each stage of professional growth; creation the special educational environment that is directed on the formation the inclusive component of the professional competency; actualization of the interactive forms and methods of organization the professional activity in the conditions of higher education and postgraduate institutions, the use of problematic pedagogical situations in the educational process.