У дисертації презентовано результати теоретико-експериментального
дослідження професійного самовизначення випускників сільських шкіл.
Проаналізовано основні наукові позиції зарубіжних і вітчизняних вчених щодо
проблеми розвитку професійного самовизначення старшокласників. Теоретично
визначено сутність досліджуваного утворення, його структурні компоненти
(когнітивний, емоційно-ціннісний, орієнтовно-поведінковий). Обґрунтовано
критерії (повнота уявлень про себе, про світ професій; ціннісне ставлення до вибору
професії; проектування власного професійного майбутнього) їх розвитку;
виокремлено показники та рівні (високий, середній, низький) розвитку професійного
самовизначення випускників сільських шкіл; емпірично здійснено порівняльний
аналіз особливостей становлення структурних компонентів професійного
самовизначення сільських та міських випускників та визначено специфіку цього
процесу у випускників сільських шкіл. Розроблено теоретичну модель
психологічного супроводу випускників сільських шкіл щодо підвищення
ефективності їх професійного самовизначення та доведено його дієвість.
В диссертации представлены результаты теоретико-экспериментального
исследования профессионального самоопределения выпускников сельских школ.
Проанализированы основные научные позиции зарубежных и отечественных
ученых по проблеме развития профессионального самоопределения
старшеклассников. Теоретически определена сущность исследуемого образования,
его структурные компоненты (когнитивный, эмоционально-ценностный,
ориентировочно-поведенческий). Обоснованы критерии (полнота представлений о
себе, о мире профессий, ценностное отношение к выбору профессии,
проектирование собственного профессионального будущего) их развития; выделены
показатели и уровни (высокий, средний, низкий) развития профессионального
самоопределения выпускников сельских школ; эмпирически осуществлен
сравнительный анализ особенностей становления структурных компонентов
профессионального самоопределения сельских и городских выпускников и
определена специфика этого процесса у выпускников сельских школ. Разработана
теоретическая модель психологического сопровождения выпускников сельских
школ по повышению эффективности их профессионального самоопределения и
доказана его действенность.
The dissertation shows the results of theoretical and experimental research of
professional self - determination of rural school graduates. The main scientific positions of
foreign and local scientists on the problem of professional self – determination and
development of high school students were analyzed. The essence of the studied education,
its structural components (cognitive, emotional-value, approximate-behavioral) were
theoretically determined. The criteria (completeness of ideas about oneself, about the
world of professions; value attitude to the choice of profession; designing one's own
professional future) of their development were substantiated; professional selfdetermination
and development indicators and levels (high, average, low) of rural school
graduates were singled out; a comparative empirical analysis of the peculiarities of the
formation of structural components of rural and urban graduates professional selfdetermination
was prepared and determined the specifics of this process in graduates of
rural schools. A theoretical model of psychological support for rural school graduates to
increase the effectiveness of their professional self-determination has been developed and
its effectiveness has been proven.