Дисертаційна робота присвячена проблемі корекції мислення дітей
старшого дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями засобами
нетрадиційної зображувальної діяльності.
Визначено критерії мислення старшого дошкільника: операційно-
діяльнісний, мотиваційно-пізнавальний та емоційно-критичний.
Встановлено незадовільний стан використання нетрадиційних технік
зображувальної діяльності як засобу корекційно-виховної роботи,
спрямованої на корекцію мислення старшого дошкільника та формування
всебічно розвиненої особистості. Запропонований програмно-методичний
комплекс розвитку мислення для дітей старшого дошкільного віку засобами
нетрадиційної зображувальної діяльності, що передбачає системність,
повторюваність, послідовність та систематичність корекційної роботи.
Програмно-методичний комплекс реалізовувався у трьох напрямках:
підвищення фахової компетентності педагогів, залучення батьків до
корекційної роботи та проведення групових інтегрованих корекційно-
психотерапевтичних занять.
Доведена ефективність експериментального програмно-методичного
комплексу.
Диссертация посвящена проблеме коррекции мышления детей
старшего дошкольного возраста с интеллектуальными нарушениями
средствами нетрадиционной изобразительной деятельности.
Определены критерии мышления старшего дошкольника:
операционно-деятельностный, мотивационно-познавательный и
эмоционально-критический.
Установлено неудовлетворительное использование нетрадиционных
техник изобразительной деятельности как средства коррекционно-
воспитательной работы, направленной на коррекцию мышления старшего
дошкольника и формирование всесторонне развитой личности. Предложен
программно-методический комплекс развития мышления у детей старшего
дошкольного возраста средствами нетрадиционной изобразительной
деятельности, предусматривающий системность, повторяемость,
последовательность и систематичность коррекционной работы. Программно-
методический комплекс реализовывался в трех направлениях: повышение
профессиональной компетентности педагогов, привлечение родителей к
коррекционной работе и проведение групповых интегрированных
коррекционно-психотерапевтических занятий.
Доказана эффективность экспериментального программно-
методического комплекса.
The dissertation is devoted to the problem of correction of children 's
thinking senior preschool age with intellectual disabilities by means non-traditional
painting activities.
It was found that the correction of thinking of older preschool children with
intellectual disabilities involves targeted corrective, differentiated training and
education with a psychotherapeutic effect, maximum stimulation of all mental
operations (analysis, synthesis, generalization, comparison, critical thinking),
cultural growth the child in a rich full-fledged educational environment that can to
ensure its successful entry into society with involvement in all areas life and even
contribute to full compensation (partial or complete) intellectual defect. Non-traditional pictorial activity in the dissertation is considered as an
effective tool for the formation and correction of thinking of children with
disabilities intellectual development; used as an element of psychocorrection, thus
affecting the quality of verbal contact.
Researched the real state of development of thinking of senior preschoolers
with intellectual violations; criterion-diagnostic tools have been developed
organization of the ascertaining stage of research of a condition of thinking of
seniors preschoolers with intellectual disabilities. Separated the following criteria
for thinking of a senior preschooler: operational, motivational-cognitive and
emotional-critical. The program-methodical complex of development of thinking
for is developed children of senior preschool age by means of non-traditional
pictorial activities, containing the main blocks: diagnostic (conducted for the
purpose of systematic monitoring of the development of children's thinking and
evaluation of the effectiveness of the complex. This stage included: initial, basic
and final diagnosis); the block of psychological and pedagogical correction
provided realization of direct corrective influence on the child for the purpose of
the maximum stimulation of all mental operations (analysis, synthesis,
generalization, comparison, critical thinking), increasing the level of formation of
thinking. Psychological and pedagogical correction was carried out in three stages:
propaedeutic, basic, final. The purpose of the propaedeutic stage was to prepare the
child for group work for this stage the basic became the individual form of work.
The second stage of psychological and pedagogical correction, which is presented
in the program-methodical complex of correctional and developmental work on the
development of thinking of older preschoolers with intellectual disabilities «The
main correctional and developmental work on the development of thinking» took
place in the form of group correctional and psychotherapeutic classes. The purpose
of the second stage was the formation of productive activity, activation of
initiative, cognitive motives; overcoming passive perception of reality; Increasing
the level of visual action and visual thinking; maximum stimulation of all mental
operations (analysis, synthesis, generalization, comparison, critical thinking). The
stage of correctional and developmental work with development of thinking
included 20 developed typical correctional and psychotherapeutic classes. The
frequency of repetitions of the presented classes was determined by the level of
mastering non-traditional techniques of painting.
The obtained data testified to the effectiveness of the program-methodical
complex correctional and educational work on the development of thinking of
older preschoolers with intellectual disabilities, in most preschoolers of the
experimental group there were qualitative changes in the levels of formation
thinking, namely, the following positive dynamics was revealed: decreased the
number of behavioral disorders, conflicts with peers and adults, new elementary
ideas about adequate justification were formed combination of subjects in one
group; children showed more opportunities to analysis, synthesis, comparison,
classification, abstraction, generalization; the ability to transfer actions to new
conditions in solving visual-action problems; the level of formation of visually effective and visually figurative thinking has increased; increased motivation,
formed cognitive interest. Senior preschoolers experimental group demonstrated
purposefulness, sociability in performing tasks; emotional reaction to comments,
difficulties, failure, praise became more adequate; in children it was possible
observe elements of critical thinking; increased the pace of work, increased
attentiveness.