Висвітлено питання генезису на українських землях Російської імперії системи фінансування закладів освіти коштом едукаційного фундушу і запровадження посади члена ради при попечителі Київського навчального округу з управління фундушевими справами; розкрито його функції упродовж усього терміну існування цієї посади у штаті управління даного округу. Установлено, що фундуші були поширеним способом підтримки релігійних і соціально-освітніх установ у Польщі, являли собою пожертвуване цим установам рухоме та нерухоме майно, прибуток із якого спрямовувався на їхнє утримання. Після ліквідації ордену єзуїтів усі капітали та маєтки, які йому заповіли власники на виховання юнацтва й інші благодійні цілі, на території Речі Посполитої були конфісковані й передані в розпорядження Едукаційної комісії для розбудови державної системи освіти. Вони становили так званий загальний едукаційний фундуш. Після поділів Речі Посполитої і приєднання до Російської імперії Правобережної України систему фінансування закладів освіти коштом едукаційного фундушу на цих землях було збережено. З’ясовано, що в 1835 році управління фундушами і маєтками Університету святого Володимира й училищ Київського навчального округу було передане безпосередньо попечителю навчального округу й раді при ньому. Для цього до складу ради введено спеціального члена з управління фундушами і маєтками, а при канцелярії створено спеціальний відділ, який вів діловодство з цих питань, – стіл для фундушевих справ. До кола повноважень члена ради при попечителі Київського навчального округу з управління фундушами і маєтками належали: піклування про найбільш ефективне управління маєтками Університету святого Володимира й училищ округу, про отримання з них якомога більшого прибутку, про захист селян від утисків орендарів та інших осіб, про поступове покращення стану маєтків, про своєчасне і точне виконання всіх розпоряджень уряду щодо нерухомого майна університету й училищ округу; контроль за належним виконанням управителем університетських маєтків своїх обов’язків, за вчасним і в повному обсязі внесенням орендних, оброчних та інших платежів; захист маєтків від усіх домагань і нагляд за цілісністю та недоторканністю їхніх меж; нагляд за веденням облікової документації щодо капіталів і фундушів університету й училищ округу, за своєчасною сплатою відсотків та щорічних внесків, за належним забезпеченням капіталів, за правильним зберіганням наявних документів із поповненням їх у разі потреби; захист фундушів університету й училищ округу від усіх домагань і від усіх оскаржень щодо них. Виявлено, що надалі склад маєтностей, що належали закладам освіти Київського навчального округу, і сам порядок завідування ними змінювалися у зв’язку із централізаторською урядовою політикою. Унаслідок цього посада члена ради при попечителі Київського навчального округу з фундушевих справ втратила своє первинне значення і була ліквідована в 1881 році.
The article covers the genesis issue of the educational institution financing system at the expense of educational funds and the introduction of the Kyiv Educational District Curator’s Council member position for fund management on the Ukrainian lands of the Russian Empire; its functions have been disclosed throughout this position existed in the district management staff. It was established that funds were a common way of supporting religious and social-educational institutions in Poland. They were also movables and immovables donated to these institutions, the profit of which was used to maintain the former. After the Jesuit order had been liquidated, all capitals and estates, bequeathed by the owners for educating youth and other charitable purposes, were confiscated on the territory of the Polish-Lithuanian Commonwealth and handed over to the Education Commission to develop the state education system. They made up the so-called general educational fund. After the Polish-Lithuanian Commonwealth had been partitioned and Right-Bank Ukraine had been annexed to the Russian Empire, the educational institution financing system at the expense of educational funds on these lands was maintained. It was found out that managing funds and estates of St. Volodymyr University and Kyiv Educational District colleges was directly delegated to the educational district curator and his council in 1835. A special member to manage funds and estates was introduced to the council, and a special department, called a fundraising table, was established at the chancellery to keep records on these issues. The powers of Kyiv Educational District Curator’s Council member to manage funds and estates included: caring about the most effective management of St. Volodymyr University and district colleges estates, obtaining as much profit as possible, protecting peasants from being oppressed by leasers and others, gradually improving estates conditions, timely and accurately implementing all government orders on real estate of the university and district colleges; controlling the proper university estate manager’s performance of his duties, the timely and full rent, quitrent and other payments; protecting estates from all claims and supervising the integrity and inviolability of their borders; supervising the maintenance of accounting documents on university and district college capitals and funds, timely interest and annual fee payments, proper capital provision, proper storage of existing documents with their replenishment if necessary; protection of university and district college funds from all claims and all appeals against them. It was further stated that the structure of the estates belonged to the Kyiv Educational District institutions and the order of their management had been changing regarding the centralizing government policy. As a result, the Kyiv Educational District Curator’s Council member position for fundraising affairs lost its original significance and was abolished in 1881.