Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Сучасні підходи до класифікації спортсменів з порушеннями інтелектуального розвитку

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Волошко, Л. Б.
dc.contributor.author Бойко, Г. М.
dc.date.accessioned 2021-07-13T11:18:37Z
dc.date.available 2021-07-13T11:18:37Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Волошко, Л. Б. Сучасні підходи до класифікації спортсменів з порушеннями інтелектуального розвитку / Л. Б. Волошко, Г. М. Бойко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. - Вип. 5 (136). - С. 29-33. - DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2021.5(135).07. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34421
dc.description.abstract У статті розкрито особливості сучасної класифікації спортсменів з порушеннями інтелектуального розвитку, запропоновану Міжнародною федерацією спортсменів з інтелектуальними порушеннями Virtus. Охарактеризовано специфіку маршруту відбору спортсменів з порушеннями інтелекту, синдромом Дауна, аутистичними розладами до трьох класифікаційних груп Virtus II1, II2, III3. Виокремлено особливості класифікаційних вимог до спортсменів із синдромом Дауна, що можуть бути віднесені до класифікаційної групи II2 шляхом оцінювання за допомогою нового скринінгового інструменту – тесту Functional assessment screening tool (FAST) та підтвердження значних додаткових функціональних порушень відповідними медичними доказами. Визначено класифікаційні вимоги до спортсменів з розладами аутистичного спектру, які входять в пробну групу II3. Оновлення класифікаційних вимог Virtus для спортсменів з порушеннями інтелектуального розвитку, включення додаткового інструменту скринінгової оцінки FAST для II2 сприяє розвитку більш точної, надійної, сфокусованої на принципах рівності та справедливості класифікаційної системи. Оновлені правила класифікації спортсменів з порушеннями інтелектуального розвитку забезпечують неупереджені умови чесного суперництва на змаганнях за допомогою прозорого й справедливого класифікаційного процесу. ua
dc.description.abstract The analysis of program-normative documents of International Federation for sport for athletes with an intellectual impairment (Virtus) in 2021 allowed to determine the specific features of the classification of athletes with intellectual disabilities. The article describes the specifics of the route of selection of athletes with intellectual disabilities, Down syndrome, autistic disorders to the three classification groups Virtus II1, II2, III3. Classification group II1 is the primary group for the selection of athletes with intellectual disabilities, which is included in three sports in the Paralympic Games, where athletes compete in swimming, athletics, and table tennis. The peculiarities of classification requirements for athletes with Down syndrome, which can be classified in classification group II2 by assessment using a new screening tool – Functional assessment screening tool (FAST) and confirmation of significant additional functional disorders by relevant medical evidence were defined. As a result of the classification assessment of athletes with intellectual disabilities II1 there are three levels of eligibility: national (preliminary), international (primary), sports (special). The classification requirements for athletes with autism without intellectual disabilities, which are included in trial group II3, have been determined. Classification is crucial for determining the right of athletes with intellectual disabilities to participate in sports. Classification performs two main functions: determining the suitability of athletes to participate in competitions and their grouping into classification groups II1, II2, II3. Updating the Virtus classification requirements for athletes with intellectual disabilities, the inclusion of an additional FAST screening assessment tool for II2 contributes to the development of a more accurate, reliable, focused on the principles of equality and fairness of the classification system. The new rules for the classification of athletes with intellectual disabilities provide unbiased conditions for fair competition environment through a transparent and fair classification process. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject класифікація ua
dc.subject класифікаційна група ua
dc.subject спортсмени з порушеннями інтелектуального розвитку ua
dc.subject інтелектуальні порушення ua
dc.subject синдром Дауна ua
dc.subject аутизм ua
dc.subject розлади аутистичного спектру ua
dc.subject classification ua
dc.subject classification group ua
dc.subject athletes with intellectual disabilities ua
dc.subject intellectual impairments ua
dc.subject Down syndrome ua
dc.subject Autism ua
dc.subject Autism Spectrum Disorder ua
dc.title Сучасні підходи до класифікації спортсменів з порушеннями інтелектуального розвитку ua
dc.title.alternative Modern approaches to the classification of athletes with intellectual disabilities ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу