Вперше проаналізовано феномен лінгводидактичної стратегії як предметної галузі методики навчання на підставі суб'єктно-діяльнісного підходу. Розроблено концептуальні засади для цілісних координованих методичних систем на базі стратегічного проектування. Визначено структуру стратегії та її місце в системі дидактичних категорій. Виділено категоріальні характеристики лінгводидактичної стратегії та суб'єктні функції викладача та студента в процесі її формування. Розглянуто процесуальні та діяльнісні об'єкти проектування стратегії. Уточнено концепцію текстово-комунікативної діяльності як мети навчання студентів неспеціальних факультетів. Визначено типи рецептивних і продуктивних стратегій навчання української мови студентів неспеціальних факультетів ВНЗ. Обгрунтовано теоретико-методичну систему конструювання дидактичних стратегій української мови у ВНЗ залежно від видів мовлення та діяльнісних процедур навчання з урахуванням різноманітних психолого-дидактичних факторів.
The dissertation is the theoretical pedagogical ground of studies of the Ukrainian language of students, whose native language is Ukrainian and they don’t obtain the philological specialities. The way is to build the linguistic-didactical strategies on the principles of the subjective activity. The author has used the conclusions of researches in the different fields of anthropological knowledge, carried out an attempt to synthesize conceptions, hypotheses, methods of psychology, linguistics, psycholinguistics, didactics, sociology, philosophy to produce of concrete methodical tools and their usage in didactics of higher school.
The studies of Ukrainian on the unspecial faculties in higher school are examined as the guided process which is systematically designed both by teachers and students in the aspect of general strategies and concrete educational tactics, depending on an educational purpose.
The basic purpose of studies of the Ukrainian language of students (non philologists) of higher school defines the text-communicative activity which is designed in the didactical strategy. There were proposed the methods of studies as realization of receptive strategies of didactics listening, reading, studies of reproductive and interpretative text formation, monologue and dialogic texts, the mastering of stylish and genre varieties, broadcasting, transformations of texts taking into account the professional necessities of students.