The article focuses on the course of the ascertaining stage of pedagogical research with the experimental method of education of artistic values of junior schoolchildren and a brief analysis of the results. For this purpose, an analytical method was used to understand methodological and pedagogical sources, generalizations and conclusions about the artistic value of art in the projection of art pedagogy, testing technology, monitoring the learning of students and schoolchildren, diagnosing artistic values of primary school children and introducing experimental methods in educational process. The study of scientific and methodological literature allowed highlighting the relevance and novelty of the study, which is to develop technology, methods and involvement of students of the Department of Fine Arts of the National University named after M.P. Drahomanov in the pedagogical experiment. The participation of students in the experiment is aimed at the similar creation of questionnaires, questionnaires, tests of various kinds for their own research on the topic of the diploma project, the acquisition of research and experimental experience. During the experiment, the age specifics of junior schoolchildren were clarified. The proposed technology was carried out sequentially in three stages: propaedeutic-verification, educational-introductory, educational-corrective. The experimental work was accompanied by the guidance of experimenters and the presence of a teacher. The research method used the method of controversy, game method, artistic-practical and integrated task, approbation of artistic integrative techniques, visual test, questionnaire, conversation, online game, online synthesizer and forms of work: game «Karaoke», role-playing game, happening, mobile and computer games, competitions. Students used a variety of play forms and methods to create a situation of success in which children reaffirmed their commitment to value. The proposed technology and experimental methods are aimed at teachers, teachers, club leaders in the education of artistic values of students and teaching students in the process of pedagogical practice.
У статті акцентується увага на перебігу констатуючого етапу педагогічного дослідження з експериментальною методикою виховання художніх цінностей молодших школярів та стислий аналіз отриманих результатів. З цією метою використані аналітичний метод для осмислення методичних та педагогічних джерел, узагальнення та висновків щодо художньої цінності мистецтва в проекції педагогіки мистецтва, апробація технології, спостереження за навчанням студентів та школярів, діагностування художніх цінностей молодших школярів та впровадження експериментальної методики в навчально-виховний процес. Вивчення науково-методичної літератури дозволило виокремити актуальність та новизну дослідження, яка полягає у розробці технології, методики і залучення студентів кафедри образотворчого мистецтва Національного університету імені М.П. Драгоманова до педагогічного експерименту. Участь студентів в експерименті спрямована на аналогічне створення анкет, опитувальників, тестів різного характеру для власних досліджень з теми дипломного проекту, набуття дослідницько-експериментального досвіду. У перебігу експерименту уточнено вікову специфіку молодших школярів. Запропонована технологія проводилася послідовно за трьома етапами: пропедевтично-перевірочний, навчально-ознайомчий, навчально-корегувальний. Експериментальна робота супроводжувалась керівництвом експериментаторів та присутності вчителя. У процесі дослідження використовувались метод полеміки, ігровий метод, художньо-практичне та інтегроване завдання, апробація художніх інтегративних технік, візуальний тест, анкетування, бесіда, онлайн-гра, онлайн-синтезатор і форми роботи: гра «Караоке», рольова гра, хепенінг, рухливі та комп’ютерні ігри, змагання. Студенти за допомогою різноманітних ігрових форм та методів створювали ситуацію успіху, в якій діти підтвердили свої прихильності до ціннісних надбань. Запропонована технологія та експериментальна методика націлює викладачів, учителів, керівників гуртків на виховання художніх цінностей школярів і навчання студентів у процесі педагогічних практик.