Виокремлено та теоретично обґрунтовано педагогічні умови, реалізація яких в освітньому процесі закладів вищої педагогічної освіти сприятиме формуванню професійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі вивчення фахових дисциплін. За результатами аналізу наукових праць вітчизняних учених та враховуючи специфіку дослідження, поняття «педагогічні умови» схарактеризовано як сукупність спеціально створених чинників, які сприяють успішному формуванню професійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі вивчення фахових дисциплін. Висвітлено сучасні підходи до виокремлення педагогічних умов формування професійної компетентності педагогівмузикантів. З’ясовано, що ключову роль у фаховому становленні студентської молоді відіграє розвиненість їхньої мотиваційної сфери, забезпечення цілісності змісту вищої музично-педагогічної освіти, а також створення спеціального освітнього середовища, сприятливого для професійної та творчої самореалізації здобувачів у різних аудиторних і позааудиторних навчальних формах. Ураховуючи погляди сучасних дослідників, значення фахових дисциплін у професійній підготовці здобувачів, власний педагогічний досвід, сутність і структуру досліджуваного явища, теоретично обґрунтовано такі педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі вивчення фахових дисциплін: формування позитивної мотивації здобувачів до професійного становлення та майбутньої музично-освітньої діяльності; створення в закладі вищої педагогічної освіти розвивального та творчого освітнього середовища; міждисциплінарна інтеграція змісту фахових дисциплін та інших освітніх компонентів професійної підготовки педагогівмузикантів; модернізація професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва.
The article highlights and theoretically proves pedagogical conditions, the implementation of which in educational process of higher pedagogical education institutions will contribute to forming the future art music teachers’ professional competence in the process of learning special disciplines. According to the analysis of domestic scientists’ works and concidering the specifics of the study, the concept of «pedagogical conditions» has been characterized as a set of specially created factors that contribute to the successful formation of the future art music teachers’ professional competence in the process of learning special disciplines. Modern approaches to singling out the pedagogical conditions of forming future teachers-musicians’ professional competence have been revealed. It was found that the key role in the student youth’ professional development belongs to the development of their motivational sphere, ensuring the integrity of the content of higher music and pedagogical education, as well as creating a favorable educational environment for the applicants’ professional and creative self-realization in various classroom and extracurricular forms. Taking into account the modern researchers’ views, the importance of special disciplines in the training of applicants, our own pedagogical experience, the essence and structure of the phenomenon, the following pedagogical conditions of forming the future music art teachers’ professional competence in the process of learning special disciplines have been proved: forming the applicants’ positive motivation for professional development and future musical and educational activities; creation of a developmental and creative educational environment in the higher educational institution; interdisciplinary integration of the content of special disciplines and other educational components of teachers-musicians’ professional training; modernization of professional training the future art music teachers.