Розглядаються питання моделювання формування пізнавальної самостійності учнів у процесі вивчання курсу «Україна і світове господарство». Проаналізовано і висвітлено різні види педагогічних моделей залежно від методологічного підґрунтя її створення й освітніх принципів, покладених у її основі. З’ясовано, що метою експериментальної роботи є підвищення рівня пізнавальної самостійності учнів у процесі вивчання курсу «Україна і світове господарство» шляхом підвищення рівня навчальної мотивації; здобування знань, формування самостійних умінь і навичок пізнавальної діяльності; оволодіння способами пізнавальної діяльності. Дана мета може бути реалізована через вирішення системи взаємопов’язаних завдань, спрямованих на формування пізнавальної самостійності старшокласників, а саме: створення організаційних і психолого-педагогічних умов ефективного формування пізнавальної самостійності старшокласників у процесі вивчання курсу «Україна і світове господарство»; розвиток навчальної мотивації, активності, самостійності у здобуванні географічних знань; розроблення типології пізнавальних завдань та алгоритмів їх використання у формуванні пізнавальної самостійності учнів, зазначені мета і завдання окреслюють напрямки організації дидактичного процесу в старшій школі, а зокрема при вивченні курсу «Україна та світове господарство», які відображені в організаційному компоненті моделі. Виокремлено та доведено доцільність реалізації змістового компонента моделі формування пізнавальної самостійності учнів у процесі вивчання курсу «Україна і світове господарство» відображає тематичне і процесуальне насичення методики викладання географії у старшій школі спеціально підібраними формами і методами, спрямованими на забезпечення таких цілей навчально-виховного процесу: формування знань − понять, причинно-наслідкових зв’язків, закономірностей; формування практичних умінь, навичок (предметних, загальнонавчальних), формування творчих особистісних якостей у процесі вивчання географії, розвиток ціннісного ставлення до явищ і процесів, що вивчаються у курсі Україна і світове господарство, зокрема, і до навчальної діяльності загалом.
It is discussed the issues of modeling the formation of cognitive independence of students in the course of studying the course «Ukraine and the world economy». Various types of pedagogical models are analyzed and highlighted, depending on the methodological basis of its creation and the educational principles underlying it. It has been established that the purpose of the experimental work is to increase the level of cognitive independence of students in the process of studying the course «Ukraine and the world economy» by increasing the level of educational motivation; obtaining knowledge, the formation of independent skills and cognitive skills; mastering the methods of cognitive activity. This goal can be realized through solving a system of interrelated tasks aimed at the formation of cognitive independence of high school students, namely: creation of organizational and psychological and pedagogical conditions for the effective formation of cognitive independence of high school students in the course of studying the course «Ukraine and the world economy»; development of educational motivation, activity, independence in obtaining geographic knowledge; development of a typology of cognitive tasks and algorithms for their use in the formation of cognitive independence of students, these goals and objectives determine the directions of the organization of the didactic process in high school, and in particular when studying the course «Ukraine and the world economy», which are reflected in the organizational component of the model. The expediency of the implementation of the substantive component of the model of the formation of the cognitive independence of students in the process of studying the course «Ukraine and the World Economy» is highlighted and proved. knowledge – concepts, cause-and-effect relationships, patterns; the formation of practical skills (subject, general educational), the formation of creative personal qualities in the process of studying geography, the development of a value attitude to the phenomena and processes studied in the course of Ukraine and the world economy, in particular, and to educational activities in general.