Розглядається проблема особливостей патріотичного виховання дітей дошкільного віку. Виявлено, що робота в закладі дошкільної освіти з патріотичного виховання повинна передбачати такі форми, що дозволять розвивати в дітей морально-патріотичні почуття: розповідь вихователя про рідний край місто або село; прогулянка по околицях; екскурсія в місцевий краєзнавчий музей; відвідування пам’ятних місць; зустріч із ветеранами війни і праці; читання оповідань про захисників Батьківщини; бесіда у вигляді питань і відповідей; розучування віршів, прислів’їв і приказок про Батьківщину; прослуховування народної музики, розучування пісень про Батьківщину; тематичний фольклорний ранок; виготовлення виробів, пов’язаних із місцевими ремеслами. Встановлено, що дошкільний вік відрізняється підвищеною сприйнятливістю до соціальних впливів. Дитина, прийшовши в цей світ, вбирає в себе все людське: способи спілкування, поведінки, ставлення, використовуючи для цього власні спостереження, емпіричні висновки й умовиводи, наслідування дорослих. І рухаючись шляхом проб і помилок, вона може в кінці кінців опанувати елементарними нормами життя і поведінки в людському суспільстві. У роботі сформовані цілі морального виховання дітей дошкільного віку, а саме: гуманності, працьовитості, патріотизму, громадянськості, колективізму. Визначено, що головним завданням у патріотичному вихованні повинен стати вибір із безлічі вражень, одержуваних дитиною, найбільш доступних їй: природа і світ тварин; сім’я, рідний дім, місто, край; праця людей, традиції. У молодшому дошкільному віці можна закласти лише передумови виникнення і розвитку патріотичної самосвідомості. Обгрунтовано завдання педагога саме у створенні послідовності в уявленні дитини про навколишній світ, щоб уникнути можливої плутанини в його свідомості. А одне з головних завдань закладів дошкільної освіти – щоб діти навчалися вірити в себе, поважати своїх близьких, берегти рідну природу і пишатися своєю улюбленою Батьківщиною. Виявлено, що для дитини дошкільного віку характерні: короткочасність інтересів, нестійка увага, стомлюваність. Тому неодноразове звернення до однієї і тієї ж теми лише сприяє розвитку в дітей уваги і тривалого збереження інтересу до однієї теми. Крім того, встановлено, що необхідно об’єднувати в одну тему заняття не тільки з рідної мови, а й із ознайомлення із природою, музикою, образотворчою діяльністю.
The article considers the problem of the peculiarities of patriotic upbringing of preschool children. It was found that the work in the institution of preschool education on patriotic education should include the following forms that will develop children's moral and patriotic feelings: the educator’s story about the native land of the city or village; walk around the neighborhood; excursion to the local history museum; visiting memorable places; meeting with war and labor veterans; reading stories about the defenders of the Motherland; conversation in the form of questions and answers; learning poems, proverbs and sayings about the Motherland; listening to folk music, learning songs about the Motherland; thematic folklore morning; making products related to local crafts. It is established that preschool age is characterized by increased susceptibility to social influences. The child, coming into this world, absorbs everything human: ways of communication, behavior, attitude, using their own observations, empirical conclusions and inferences, imitation of adults. And moving through trial and error, it can eventually master the basic norms of life and behavior in human society. The goals of moral education of preschool children are formed in the company, namely: humanity; diligence; patriotism; citizenship; collectivism. It is determined that the main task in patriotic education should be to choose from the set of impressions received by the child, the most accessible to him: nature and the world of animals; family, home, city, region; work of people, traditions. In the early preschool age it is possible to lay only preconditions for the emergence and development of patriotic self-awareness. The task of the teacher is substantiated in creating a sequence in the child's perception of the world around him to avoid possible confusion in his mind. And one of the main tasks of preschool education institutions is for children to learn to believe in themselves, respect their loved ones, protect their native nature and be proud of their beloved homeland. It was found that a preschool child is characterized by: short-term interests, unstable attention, fatigue. Therefore, repeated treatment of the same topic only contributes to the development of children’s attention and long-term interest in one topic. In addition, it is established that it is necessary to combine in one topic classes not only in the native language, but also to get acquainted with nature, music, art.