Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування етнокультурної компетентності учнів 5-7 класів у процесі вивчення зарубіжної літератури

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Ціко, Ігор Григорович
dc.date.accessioned 2021-06-07T07:39:57Z
dc.date.available 2021-06-07T07:39:57Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Ціко, Ігор Григорович. Формування етнокультурної компетентності учнів 5-7 класів у процесі вивчення зарубіжної літератури : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика навчання (зарубіжна література) / Ціко Ігор Григорович ; [наук. керівник Клименко Жанна Валентинівна] ; Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. - 22 с ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34271
dc.description.abstract Робота присвячена теоретико-експериментальному дослідженню формування етнокультурної компетентності учнів 5-7 класів під час вивчення оригінальних і перекладних інокультурних літературних творів. У дисертації визначено критерії і рівні сформованості етнокультурної компетентності читачів-підпітків у контексті їхньої літературної освіти, адаптовано до умов шкільного навчання рівні інтерпретаційної діяльності. У дослідженні запропоновано теоретично обгрунтовану та експериментально перевірену методичну систему формування етнокультурної компетентності школярів у процесі вивчення зарубіжної літератури. Уточнені й переосмислені традиційні прийоми роботи вчителя й види діяльності учнів, розроблені специфічні інноваційні. Експериментально доведено, що запропонована методика спрямовує школярів на краще усвідомлення своєї українськості, сприяє формуванню чітко вираженого інтересу до пізнання рідної та іншої національної культури в процесі читання та застосування елементів аналізу інокультурних художніх творів, підвищує внутрішню мотивацію до саморозвитку й утвердження себе як особистості в ріднонаціональному культурному полі ua
dc.description.abstract In thesis the ethno-cultural competence of the 5-7 forms pupils in the process of studying original and translated literary works which belong to foreign culture world have been theoretically and experimentally researched. Also the Ukrainian and foreign philosophic, culturological, philological, linguistic studies, psychological and pedagogical works, scientific and methodological sources taking together with the practical experience allowed to arrive at a conclusion about the most significant aspect of the researched problem, and to find out the essence and the peculiarities of the formation of ethno-cultural competence of the 5-7 forms pupils in the process of studying Foreign literature. Also the factual level and the condition of the subject teachers’ preparedness for experimental activities in accordance with the goals and objectives of the thesis have been identified. It has been proved that the foreign culture literary works give an opportunity to a pupil-reader to find out the diversity of a foreign culture world, contribute to a deeper recognition of pupils’ national identify, awareness of their own native national values in comparison with the values of a foreign cultural world. In the thesis the criteria and the levels of formation of ethno-cultural competence of teen-age readers in the context of their literary education have been defined. The levels of pupils’ interpretative activities have been adapted to the conditions of school study. Thus the methodical system of formation of pupils' ethno-cultural competence in the process of studying foreign literature has been theoretically grounded and experimentally proved. Its main idea is in the formation of pupils’ value attitude to ethno-cultural diversity of the world in the context of ideological identity as a carrier of native-national culture. Some didactic methods of teaching have been specified taking into account peculiarities of school literary education (cross-cultural, modelling, reconstruction, empathy and cultural assimilation, reflection and audiovisualization). At the same time the conventional methods of teaching literature (creative reading, heuristic methods, research and reproductive) have been also reviewed. The traditional ways of teachers and pupils activities in class have been reinterpreted, while some specific innovative ones have been developed: cultural layer, the contrast of cultures, transference and analogy, the method of imperative, retrospective method, culture shock, the method of receiving compensation gaps. Due to the method of audiovisualization a subject teacher can be provided with technological tools to create and display current visibility methods: font-styled text labelling, ethno-cultural background, retrospective and perspective view, ethnocultural installation and collage. For the purpose of providing conditions for experimental study of the effectiveness of the proposed methodical system of formation of ethno-cultural competence of 5-7 forms pupils at Foreign literature lessons the following types of lesson have been elaborated: Lesson-meeting of ethno-culture; Lesson with the elements of comparative study of ethno-cultural components in the original and translated texts; Lesson with the application of ethno-cultural analysis and interpretation; Lesson «National-cultural image»; Lesson «The Dialogue of ethnic cultures»; «Lesson-diving into the World of Ethnic culture»; Lesson-impression of ethnic culture; Lesson ethno-cultural installation. The methodical researches gained by the Ukrainian scientists as to the study of the original and translated text have been further developed in the thesis. It has been experimentally proved that the proposed methodical system gives pupils a better understanding of their Ukrainian identity, contributes to a clearly expressive interest to their native national and foreign culture world in the process of reading and application the elements of analysis of foreign culture literary works, increases pupils’ intrinsic motivation for self-development and proving themselves as individuals in native national cultural field. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject зарубіжна література ua
dc.subject етнокультурна компетентність ua
dc.subject ріднонаціональна культура ua
dc.subject інокультура ua
dc.subject методична система формування етнокультурної компетентності читачів-підлітків ua
dc.subject Foreign Literature ua
dc.subject Ethno-cultural Competence ua
dc.subject native national culture ua
dc.subject foreign culture world ua
dc.subject the methodical system of formation of teen-age ethnocultural competence of readers ua
dc.title Формування етнокультурної компетентності учнів 5-7 класів у процесі вивчення зарубіжної літератури ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу