В статье рассматривается проблема влияния сказкотерапии на развитие речи детей старшего дошкольного возраста с интеллектуальными нарушениями. Рассматриваются вопросы работы по развитию речи этой категории детей. Актуальность исследования определяется ролью сказки в развитии речи детей старшего дошкольного возраста. Она имеет важное значение для подготовки детей к школе, где монологическая речь является необходимым условием для дальнейшего успешного обучения. Представлена экспериментально-исследовательская работа ориентированная на развитие речи детей старшего дошкольного возраста в процессе ознакомления со сказкой. В связи с поставленной целью рассмотрено состояние данной проблемы в психолого-педагогической науке, проанализированы особенности развития речи старших дошкольников и влияние народной сказки на развитие речи детей старшего дошкольного возраста с интеллектуальными нарушениями.
The article considers the problem of the influence of fairy tale therapy on the development of speech in older preschool children with intellевые сectual disabilities. Questions of work on the development of speech of this category of children are considered. The relevance of the study is determined by the role of a fairy tale in the development of speech in older preschool children. It is important for preparing children for school, where monologue speech is a prerequisite for further successful learning. An experimental research work focused on the development of speech of older preschool children in the process of familiarizing themselves with a fairy tale is presented. In connection with this goal, the state of this problem in psychological and pedagogical science is considered, the peculiarities of the development of speech of older preschoolers and the influence of a folk tale on the development of speech of older preschool children with intellectual disabilities are analyzed.