Вивчення зумовленості сприйняття особистістю грошей, кредитних продуктів виявляється
все більш затребуваним проблемним полем досліджень, про що свідчать новітні публікації
як західних, так і українських вчених. Проте у більшості досліджень вивчаються лише окремі
передумови особистісного сприйняття грошей та кредитів. Мета дослідження – емпіричне
вивчення психологічних особливостей сприйняття кредитних продуктів банківських установ
здобувачами вищої освіти. Виходячи з мети, завданнями дослідження були такі: визначення
типів грошових настановлень у здобувачів, вивчення чинників, які впливають на ставлення
здобувачів вищої освіти до грошей, визначення обізнаності здобувачів у питаннях діяльності
банківських установ, поведінки користувачів банківських кредитів і доцільності
користування кредитними послугами банків. Нами було використано такі методики:
методики «Шкала грошових уявлень та поведінки» (Money Beliefand Behaviour Scale)
(авт. А. Фернем), анкета О.Г. Ходакевич «Моє ставлення до грошей», опитувальник
«Ставлення до горошей та кредиту здобувачів вищої освіти» (авт. С.В. Шевченко), методика
«Шкала грошових уявлень та поведінки» (А. Фермен, модифікація М.В. Сімків). Визначено,
що в юнацькому віці своєрідно виявляється система базисних ставлень до грошей: у
ставленні до себе збільшується ступінь адекватності сприйняття кредитів, водночас оцінка
кредитних продуктів здійснюється на основі власних уявлень, які подекуди бувають
ілюзорними і поверхневими, зростає ступінь довіри до банківських установ, а власний образ
грошей і кредиту менше залежить від оцінок інших. Водночас ускладнення перебігу процесу
економічної соціалізації підростаючого покоління нерідко призводить до виникнення
неконструктивного сприйняття грошей і кредитів: від надання їм дуже великого значення,
бажання збагатитися будь-яким шляхом (аж до незаконних дій) до повного нівелювання їх
значення.
The study of the conditionality of a person’s perception of money and credit products is becoming
an increasingly popular field of research, as evidenced by the latest publications of both Western
and Ukrainian scientists. However, most studies examine only certain prerequisites for personal
perception of money and credit. The purpose of the study is an empirical study of the psychological
features of the perception of credit products of banking institutions by applicants for higher
education. Based on the purpose, we have identified the following objectives of the study:
determining the types of monetary attitudes of applicants, studying the factors influencing the
attitude of higher education to money, determining awareness of applicants activities of banking
institutions, the behavior of users of bank loans and the feasibility of using credit services of banks.
The following methods have been used: the method “Scale of money ideas and behavior” (Money
Beliefand Behavior Scale, author A. Fernham), “My attitude to money” questionnaire
(O.G. Khodakevych), “Attitude to money and credit of higher education seekers” questionnaire
(author S.V. Shevchenko), and method “Scale of monetary ideas and behavior” (A. Fermen,
modification by M.V. Simkov). It is determined that in adolescence a system of basic attitudes to
money manifests itself: the degree of adequacy of credit perception increases in relation to a person,
at the same time, credit products are evaluated on the basis of people’s own ideas, which are
sometimes illusory and superficial, and a person’s own image of money and credit is less
dependable on the assessments of others. At the same time, complicating the process of economic
socialization of the younger generation often leads to an unconstructive perception of money and
credit: from giving them too high value, the desire to get rich in any way (up to illegal actions) to
the complete leveling of their value.