Статтю присвячено визначенню психологічних особливостей прояву гендерної
толерантності та її структурних компонентів в юнацькому віці. Зазначений віковий період
знаменується виникненням нової соціальної ситуації розвитку, центром якої є перехід до
самостійного життя. Продовжується інтенсивний розвиток самосвідомості, молоді люди
самовизначаються в системі моральних цінностей, принципів, норм і правил поведінки,
усвідомлюють особисту соціальну відповідальність. Відповідно до такої ситуації розвитку
молодого покоління в умовах трансформаційних процесів в економічній, політичній і
соціальній сферах, важливим є питання гармонізації міжстатевих стосунків молоді завдяки
вихованню толерантного ставлення до представників своєї та протилежної статі. Прояв
гендерної толерантності в юнацькому віці сприяє: створенню психологічно комфортних
умов для спільної діяльності представників обох статей; досягненню міжособистісного й
міжгрупового взаємопорозуміння і поваги в різних сферах життєвої взаємодії; забезпеченню
ефективних психолого-педагогічних умов для вироблення у юнаків і юнок необхідних
індивідуально-особистісних якостей щодо успішного протистояння стереотипним уявленням
і тиску соціуму. Мета статті полягала в дослідженні психологічних особливостей прояву
гендерної толерантності та сформованості її компонентів у юнаків та юнок. У процесі
емпіричного дослідження була використана: методика «ВІКТІ: види та компоненти
толерантності» (авт. Г.Л. Бардієр), кількісний та якісний аналіз отриманих результатів
проводився за шкалами «гендерна толерантність», «когнітивний компонент», «афективний
компонент», «діяльнісно-стильовий компонент» гендерної толерантності. Констатовано, що
майже в половини представників юнацького віку рівень гендерної толерантності знаходиться
на середньому (наближеному до низького) рівні; майже третина юнацтва має низький рівень
гендерної толерантності; й лише п’ята частина має сформовану гендерну толерантність
(високий рівень). При аналізі сформованості складових гендерної толерантності (когнітивної,
емоційної, поведінкової) встановлено, що знижені показники більше властиві хлопцям, що
виявляється в зниженій рефлексивності, обмеженій емоційній і поведінковій саморегуляції.
The article exposes the definition of psychological features of gender tolerance and its structural
components in adolescence. This age period is marked by the emergence of a new social situation
of development, the center of which is the transition to independent living (the beginning of
professional development, implementation of life plans). Intensive development of self-awareness
continues, young people self-determine in the system of moral values, principles, norms and rules
of conduct, are aware of personal social responsibility. According to this situation of development
of the young generation in the conditions of transformational processes in economic, political and
social spheres, the issue of harmonization of intersex relations of youth through education of
tolerant attitude to representatives of one`s own and opposite sex is important. Manifestation of
gender tolerance in adolescence contributes to: the creation of psychologically comfortable
conditions for joint activities of both sexes; achieving interpersonal and intergroup mutual
understanding and respect in various spheres of life interaction; providing effective psychological
and pedagogical conditions for the development of young men and women of the necessary
individual and personal qualities for successful resistance to stereotypes and pressure of society.
The purpose of the article is to study the psychological features of the manifestation of gender
tolerance and the formation of its components among young men and women. The objectives of the
study are: selection and implementation of methods to determining the degree of manifestation of
gender tolerance by adolescents; study of its structure and levels of formation of cognitive,
emotional and behavioral components. In the process of the empirical research we have used: the
method of “VIKTI: types and components of tolerance” (author G.L. Bardier), quantitative and
qualitative analysis of the results performed on the scales “gender tolerance”, “cognitive
component”, “affective component”, “Activity-style component” of gender tolerance. Based on
certain levels of gender tolerance, it was found that more than half of adolescents have a level of
gender tolerance at a medium (close to low) level; about a third of young people have a low level of
gender tolerance; and only the fifth part has formed (high level) gender tolerance. When analyzing
the formation of such components of gender tolerance (cognitive, emotional, behavioral), it was
found that their reduced performance is more perculiar for boys that is manifested in their reduced
reflexivity, limited emotional and behavioral self-regulation.