У статті схарактеризовано дефініції поняття «умова», «педагогічна умова», «організаційно-педагогічна умова». Уточнено сутність поняття «організаційно-педагогічні умови», які автор розуміє як необхідні й достатні обставини, за яких забезпечується ефективне патріотичне виховання дітей старшого дошкільного віку у процесі батьківськовиховательської взаємодії. Проаналізовано праці вчених щодо основних умов, на яких будується спільна робота закладу дошкільної освіти і сім’ї, що дає підстави стверджувати, що процес патріотичного виховання має три умови: робота з дітьми щодо патріотичного виховання; робота з батьками; підвищення фахової майстерності педагога або методичний супровід. Визначено організаційно-педагогічні умови ефективного патріотичного виховання дітей старшого дошкільного віку у процесі батьківсько-виховательської: підвищення професійної компетентності вихователів щодо патріотичного виховання дітей старшого дошкільного віку; спрямованість виховних зусиль закладів дошкільної освіти і сім’ї на забезпечення патріотичного виховання дітей старшого дошкільного віку; зміна форм і методів взаємодії педагогів та батьків, спрямованих на формування у дітей старшого дошкільного віку патріотичної вихованості. Кожна з означених умов конкретизована змістом і формами здійснення виховної роботи. Під час реалізації першої умови з вихователями було проведено комплекс тренінгових вправ. Щодо другої умови – спрямованість виховних зусиль закладів дошкільної освіти і сім’ї на забезпечення патріотичного виховання дітей старшого дошкільного віку, то було розроблено комплекс вправ та ігор для дітей старшого дошкільного віку. Під час реалізації третьої умови – зміна форм і методів взаємодії педагогів та батьків, спрямованих на формування в дітей старшого дошкільного віку патріотичної вихованості – були використані різні форми та методи роботи з батьками (тренінги, метод Case-study, метод проектування, «Точка зору», «Батьківський турнір», «Родинний аукціон», диски зі структурованою інформацією щодо патріотичного виховання).
The article describes the definitions of «condition», «pedagogical condition», «organizational and pedagogical condition». The essence of the concept of «organizational and pedagogical conditions» is clarified, which the author understands as necessary and sufficient circumstances under which effective patriotic upbringing of older preschool children in the process of parent-educational interaction is provided. The works of scientists on the basic conditions on which the joint work of the preschool and family is built are analyzed. The organizational and pedagogical conditions of effective patriotic children of senior preschool age in the process of parental and educational are determined: increase of professional competence of educators on patriotic education of senior preschool children; the focus of educational efforts of preschool education institutions and families on ensuring patriotic upbringing of senior preschool children; changing the forms and methods of interaction between teachers and parents, aimed at forming patriotic upbringing of senior preschool children. Each of these conditions is specified by the content and forms of educational work. During the implementation of the first condition, a set of training exercises was conducted with educators. Regarding the second condition – the focus of educational efforts of preschools and families to ensure the patriotic upbringing of senior preschool children, a set of exercises and games for senior preschool children was developed. During the implementation of the third condition – a change in the forms and methods of interaction between teachers and parents, aimed at the formation of patriotic upbringing of senior preschool children, various forms of work with parents were developed.