Дослідження присвячено вирішенню проблеми формування фахових компетентностей майбутніх фахівців транспортної галузі у процесі вивчення спеціальних дисциплін. На основі виявлення компонентів фундаментальної підготовки та змісту загальноосвітніх дисциплін фізик, електротехніки та електроніки, а також фахових дисциплін й обґрунтування їх взаємодії у процесі підготовки майбутніх фахівців транспортної галузі визначено педагогічні умови застосування проблемно-пошукового методу. Теоретично обґрунтовано і розроблено методику реалізації застосування проблемно-пошукового методу у фаховій підготовці майбутніх фахівців транспортної галузі через фундаменталізацію та наступність навчання фізики, загальнотехнічних та спеціальних дисциплін у транспортному коледжі. Доведено, що основною метою проблемного навчання студентів транспортного коледжу є їх активізація щодо оволодіння знаннями з фахових дисциплін, інтенсивного розвитку їх самостійної пізнавальної діяльності та індивідуальних творчих здібностей. Завдання або запитання стають для студента пізнавальною проблемою, якщо вони задовольняють такі вимоги мають пізнавальну складність, тобто вимагають роздумів; викликають пізнавальний інтерес; спираються на попередній досвід і знання на основі апперцепції. Методами проблемного навчання, що сприяють формуванню фахових компетентностей у майбутніх фахівців транспортної галузі під час вивчення спеціальних дисциплін є: проблемний виклад знань фахових дисциплін; частковопошуковий метод (або евристичний), коли викладач створює проблемну ситуацію, сам формулює проблему та привертає студентів до її розв’язання; пошуковий метод, за якого викладач створює проблемну ситуацію, формулює проблему, а студенти повністю самостійно її розв’язують. Раціональне використання елементів проблемно-пошукового навчання у всіх формах навчальної роботи студентів транспортного коледжу: лекціях, семінарах, практичних та лабораторних заняттях, під час самостійної роботи має позитивний вплив на формування фахових компетентностей у майбутніх фахівців транспортної галузі.
The study is devoted to solving the problem of forming professional competencies of future specialists in the transport industry in the study of special disciplines. Based on the identification of components of fundamental training and content of general disciplines of physics, electrical engineering and electronics, as well as professional disciplines and justification of their interaction in the training of future transport professionals, the pedagogical conditions of problem-solving method are determined. The method of realization of application of problem-search method in professional training of future specialists of transport branch through fundamentalization and continuity of training of physics, general technical and special disciplines in Transport College is theoretically substantiated and developed. It is proved that the main purpose of problem-based learning of students of Transport College is their activation in terms of mastering knowledge of professional disciplines, intensive development of their independent cognitive activity and individual creative abilities. Tasks or questions become a cognitive problem for the student, if they meet such requirements have cognitive complexity, i.e require reflection; arouse cognitive interest; based on previous experience and knowledge based on apperception. Methods of problem-based learning that contribute to the formation of professional competencies of future specialists in the field of transport during the study of special disciplines are: problem presentation of knowledge of professional disciplines; partial-search method (or heuristic), when the teacher creates a problem situation, formulates the problem himself and involves students in solving it; search method, in which the teacher creates a problem situation, formulates the problem, and students solve it completely independently. Rational use of elements of problem-based learning in all forms of educational work of students of transport college: lectures, seminars, practical and laboratory classes, during independent work has a positive impact on the formation of professional competencies in future transport professionals.