Стаття присвячена актуальним питанням психологічного та фізичного цькування в аспекті запропонованої розвідки й функціонування сучасних українських шкіл. Розглянуто специфіку спілкування старшокласників; форми знущання над однолітками та найпоширеніші ознаки булінгу. Акцентовано увагу на необхідності розвитку передумов для свідомого індивідуального зростання (комунікативно-діяльнісний підхід), сприяння ролі батьківства в контексті засвоєння й підтримки культури міжособистісних взаємин. Спроектовано ефективність указаних рекомендацій під час формування родинної лексичної компетенції, виховання свідомого ставлення до процесів інтеракції; власних дослідницьких зусиль у сфері встановлення та розвитку поваги до інших, тактики підтримки ближнього. Серед умов, які забезпечували результативність навчального процесу в контексті опанування вказаних понять (комунікативно-діяльнісний аспект), визначено необхідність різноаспектних спостережень; систематичної індивідуальної роботи над собою; розвитку толерантності, вміння помічати хороше в собі та людях, навколишньому світі. Крім того, запропоновано систему протидії вказаній проблемі, як-от: стратегії поведінки у випадку вербальних образ; види робіт, взаємопов’язані з лінгвістичним матеріалом і власними креативними міркуваннями, способи формування позитивного настрою тощо. Звернено увагу на осмислення досліджуваних одиниць у річищі актуальних рекомендацій (комунікативно-діяльнісний підхід) та можливих ракурсів новітнього прочитання навчального матеріалу. Зроблено висновки про перспективність подальших спостережень у заданому спрямуванні, можливості інтенсифікації процесів засвоєння академічної інформації, зокрема: свідомого оперування відповідними дефініціями, установлення причинно-наслідкових зв’язків, обговорення висновків, вражень, тощо.
The article is devoted to topical issues of psychological and physical harassment in terms of the proposed research and functioning of modern Ukrainian schools. Peculiarities of high school students' communication; forms of peer abuse and the most common signs of bullying are considered. Emphasis is placed on the need to develop the preconditions for conscious personal growth (communicative-activity approach), promoting the role of parenthood in the context of learning and maintaining a culture of interpersonal relationships. This analysis shows the effectiveness of these recommendations through the prism of formation of family lexical competence, educating a conscious attitude to the processes of interaction; personal research efforts in the field of establishing and developing respect for others, tactics of mutual support. Among the conditions that ensured the effectiveness of the educational process in the context of mastering these concepts (communicative-activity aspect) the need for multifaceted observations is clarified; systematic self-improvement; promotion of tolerance, the ability to notice the good in people, in oneself and the surrounding world. In addition, a system of counteraction to this problem is proposed, such as behavioral strategies from perspective of verbal insults; types of works related to linguistic material and one’s own creative considerations, ways of forming a positive mood, etc. Attention is paid to the understanding of the studied units in line with relevant recommendations (communicative-activity approach) and possible aspects of the innovative vision of educational material. Conclusions are made about the prospects of further observations in a specified direction, the possibility of intensifying the processes of knowledge assimilation, in particular: conscious use of relevant definitions, establishing causal relationships, discussion of opinions, impressions, etc.