Статтю присвячено вивченню особливостей спілкування студентської молоді в інтернет просторі. Проаналізовано сучасні погляди на реальне та віртуальне спілкування у житті студентів. Розкрито психологічні особливості інтернет-спілкування. Узагальнено та систематизовано психологічні чинники онлайн-комунікації. З метою дослідження особливостей віртуальної комунікації використано методику «Діагностика загального рівня комунікабельності», тест «Діагностика емоційних бар’єрів у міжособистісному спілкуванні», тест «Діагностика потреби у спілкуванні», питальник «Сприймання Інтернету», спостереження, кореляційний аналіз. Визначено, що спілкування – багатоплановий процес встановлення й розвитку контактів між людьми, який передбачає обмін інформацією, певну тактику і стратегію взаємодії, сприймання і розуміння суб’єктами спілкування один одного. Інтернет-комунікація поєднує чотири процеси: створення нової реальності, відображення об’єктивної дійсності, прояв суб’єктивно-особистісного світу співрозмовників, передача свого духовного змісту всім учасникам. Виявлено, що умови, в яких відбувається віртуальна комунікація, істотно змінені, порівняно з умовами реального спілкування: анонімність, своєрідність протікання процесів міжособистісного сприйняття в умовах відсутності невербальної інформації, добровільність і бажаність контактів, ускладненість емоційного компоненту спілкування. В процесі проведеного дослідження виявлено такі психологічні чинники Інтернет комунікації молоді: задоволення потреби в пошуку інформації, розвазі, відпочинку, спілкуванні, навчанні; подолання емоційних бар’єрів у міжособистісній взаємодії; потреба в сенсорній стимуляції; втрата відчуття часу; низький рівень комунікабельності в реальному житті; проєктування реальності в онлайн-простір; зміна свідомості в результаті використання кіберпростору. На основі результатів емпіричного дослідження, даних кореляційного аналізу встановлено, що загальний рівень комунікабельності, емоційні бар’єри в міжособистісному спілкуванні та змінені стани свідомості внаслідок використання Інтернету можна розглядати як взаємообумовлюючі та взаємопідсилюючі чинники, між якими існує достовірний тісний взаємозв’язок.
The article is devoted to the study of the peculiarities of communication of student youth in the Internet area. Modern views on real and virtual communication in students’ lives are analyzed. The psychological features of Internet communication are revealed. The psychological factors of online communication are generalized and systematized. In order to study the features of virtual communication the methods of “Diagnosis of the general level of sociability”, test “Diagnosis of emotional barriers in interpersonal communication”, test “Diagnosis of communication needs”, questionnaire “Internet perception” are used as well as observation and correlation analysis. Communication is defined as a multifaceted process of establishing and developing contacts between people, which involves the exchange of information, certain tactics and strategies of interaction, perception and understanding of each other. Internet communication combines four processes: the creation of a new reality, the reflection of objective reality, the expression of the subjective and personal world of the interlocutors, the transmission of its spiritual content to all participants. It is revealed that the conditions in which virtual communication takes place are significantly changed in comparison with the conditions of real communication: anonymity, originality of interpersonal perception processes in the absence of nonverbal information, voluntariness and desirability of contacts, difficulty of emotional component of communication. In the course of our research the following psychological factors of Internet communication of youth are revealed: the satisfaction of need in search of the information, entertainment, rest, communication, training; the overcoming emotional barriers in interpersonal interaction; the need for sensory stimulation; the loss of sense of time; low level of sociability in real life; projecting reality into an online space; change of consciousness as a result of the use of cybersport. Based on the results of empirical research and correlation analysis, it is defined that the general level of sociability, emotional barriers in interpersonal communication and altered states of consciousness as a result of the Internet use can be considered as interdependent and mutually reinforcing factors, between which there is a significantly close connection.